تبدیل پتانسیل های فرهنگی به سرمایه

در این مراسم وزیر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رئیس جهاددانشگاهی، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و عده ای از هنرمندان و طراحان حوزه بسته بندی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با بیان اینکه در عصر توسعه فرهنگی قرار داریم، گفت: مقدماتی برای این توسعه در کشور فراهم شده است. البته در طول 40 سال گذشته غفلتی در عدم توجه به فرهنگ، هنر و صنایع فرهنگی وجود داشت. از سوی دیگر تحریم ها هم مزید بر علت شد که در داخل به دنبال توسعه فرهنگی باشیم.

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو افزود: از این رو، در صددیم پتانسیل های فرهنگی را تبدیل به سرمایه کنیم. بنابراین به عنوان نخستین پارک تخصصی کشور، در حوزه صنایع فرهنگی و گردشگری وظیفه داریم ایده هایی را در کنار مجموعه ها و شرکت ها مطرح کنیم که زمینه ساز این موفقیت باشد.

وی تصریح کرد: همه اینها به تحقق امر و آماده شدن فضای مناسب کمک می کند. چنانکه آمار و ارقام شرکت کنندگان این دوره به روشنی بیانگر این موضوع است.

ایمانی با بیان اینکه جهاددانشگاهی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه علم و فرهنگ و برخی از شرکت های مستقر در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در شورای سیاستگذاری این رویداد زحمت فراوانی کشیده اند، گفت: این حرکتی است که شروع شده و همه باید از آن استقبال کنند.

وی تاکید کرد: مسوولان عالی نظام، هنرمندان، دست اندرکاران صنایع خلاق، همه و همه باید به این امر اعتقاد پیدا کنند که راهی نیست جز روی آوردن به صنایع فرهنگی؛ چنانکه حمایت ها به گونه ای باشد که نیازی به منابع درآمدی نباشد.

ایمانی خوشخو عنوان کرد: متولیان امر باید مصمم باشند و فعالیت در این حوزه را جدی بگیرند تا صنعتی که خاص کشور ماست و کمترین نیازی به خارج از کشور ندارد، به گونه ای شکوفا شود که بتوانیم در حوزه فرهنگ در جهان عرض اندام کنیم.

جایی که مردم کارفرما هستند، سرعت پیشرفت کار بیشتر است

در ادامه این مراسم رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه کشورهای مطرح دنیا که دارای قدرت نظامی و اقتصادی هستند، بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که باید به توسعه فرهنگی توجه ویژه ای داشته باشند، گفت: چراکه، این مهم عنصر مهمی است که در کنار علم و فناوری می تواند اقتصاد یک کشور را تشکیل دهد.

دکتر حمیدرضا طیبی با اشاره به اینکه آمریکا و انگلیس و بعدها هند و چین فعالیت های خوبی در این حوزه داشته اند، گفت: قبل از انقلاب بسیاری از کشورهای بزرگ تمایلی نداشتند که در صنایع سخت و در صنایع نرم فرهنگی پیشرفت کنیم. اما بعد از انقلاب اسلامی که روح خودباوری در جوانان دمیده شد،همه نهادها از جمله جهاددانشگاهی بر حوزه علم و فناوری های سخت تمرکز کرد.

وی تصریح کرد: اما خیلی زود به این نتیجه رسیدیم که صنایع نرم فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گرفته شود که تاسیس پژوهشکده گردشگری، دانشکده گردشگری، هنر و… نمود آن است.

طیبی اظهار کرد: صنایع سخت با مشکلات جدی در حوزه کارفرمایی رو به روست. یا دولتی است یا شبه دولتی و یا مربوط به بخش خصوصی است که علاقه شدید به خرید از خارج کشور دارند و این کار را سخت می کند.

وی ادامه داد: اما جایی که مردم کارفرما هستند کار بسیار راحت تر و سرعت پیشرفت کار بیشتر است. در حوزه اقتصاد فرهنگ هم چون مردم مستقیما و یا نهایتا با یک واسطه مصرف کننده هستند، فرصت خوبی در اختیار داریم که امیدواریم با حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از آن استفاده شود.

طیبی ادامه داد: ضمن اینکه یکی از حوزه هایی که می تواند به حل مشکلات این حوزه کمک کند سندیکاها و اصناف هستند که برای حل مشکلات باید از آنها کمک گرفت و چون به صورت تخصصی وارد حوزه خودشان می شوند، چالش ها رفع خواهد شد.

وی در پایان عنوان کرد: در این رویداد کمیته علمی و داوری به خوبی به موضوعاتی چون تشویق فعالان، مهارت افزایی و نگاه غلمی به چالش ها پرداخته است.

در ادامه این مراسم از شرکت های منتخب فعال در حوزه بسته بندی، ایده های نو، صنایع دستی، سوغاتی و خوراکی، هنری و دیجیتال، اسباب بازی و سرگرمی و… تقدیر و قدردانی شد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا