سالروز نخستین پیوند کلیه در جهان

• سالروز نخستین پیوند کلیه در جهان

در 14 فوريه 1963 میلادی، پروفسور مارتين اسكات، جراح انگليسي، در بيمارستان شهر ليدز انگلستان كليه فردي را كه تازه فوت كرده بود، برداشته و طی يك عمل جراحي به يكي از بيماران خود پيوند زد و اين عمل با موفقيت روبرو شد.این نخستین پیوند کلیه در جهان بود که 56 سال پیش با موفقیت به پایان رسید. اما 7 سال بعد نیز همین عمل در ایران نیز انجام شد. در ایران برای بار اول در سال 1347 کلیه از یک بیمار به بیمار دیگر منتقل شد. در آن سال کلیه یک جوان 24 ساله به‌یک زن 27 ساله پیوند زده شد.
این عمل که هفت ساعت به طول انجامید در آبان 1347 در بیمارستان نمازی شیراز " پهلوی سابق "  انجام شد. بدین ترتیب اولین عمل پیوند کلیه در ایران توسط دکتر سنادی‌زاده و دکتر مهربان سمیعی انجام و باعث شد که پیوند کلیه از آن سال از عمل‌های رایج در ایران باشد.

• درگذشت داوید هیلبرت

داوید هیلبرت متولد ۲۳ ژانویه ۱۸۶۲ در کنیگسبرگ بود.وی ریاضی‌دان آلمانی و یکی از مشهورترین ریاضی‌دانهای قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم. او یکی از تأثیرگذارترین ریاضی‌دانان در گسترش و پیدایش مکانیک کوانتومی و نظریه نسبیت می‌باشد. از کارهای دیگر او، بنیان‌ریزی و گسترش آنالیز تابعی است.او ۱۴ فوریه ۱۹۴۳ در گوتینگن آلمان درگذشت.

• درگذشت جیمز کوک

جیمز کوک متولد   ۲۷ اکتبر ۱۷۲۸بود. وی دریانورد و کاوشگر بریتانیایی بود. او سه سفر اکتشافی مهم را فرماندهی کرد که در طی آنها، بسیاری از جزایر اصلی اقیانوس آرام – همچون استرالیا، زلاندنو و هاوائی- شناسائی و نقشه‌برداری شدند. شجاعت کوک در اکتشاف مناطق پرخطر (مانند مدار جنوبگان و منطقهٔ صخره‌های مرجانی بزرگ استرالیا)، توانائی در رهبری کردن افراد در شرایط دشوار و مهارت فراوان در فنون دریانوردی، مساحی و نقشه‌برداری او را در شمار موفق‌ترین کاشفان زمان خود قرار می‌دهد. دانشگاه جیمز کوک به افتخار وی درتانزویل استرالیا تأسیس شده‌است.او۱۴ فوریه ۱۷۷۹ (سن۵۰ سال) درگذشت.