کاربری ویژه بویایی در موش های ماده

مطالعه ای که به تازگی بر روی موش ها انجام گرفته حاکی از این است که هورمون هایی خاص در بدن موش ماده وجود دارند که با کنترل حس بویایی آن می توانند موش ماده را به سمت موش نر جذب کنند. این یافته ها که در مجله cell به چاپ رسید، نشان می دهد که چگونه این هورمون از بینی برای دور زدن مغز استفاده می کند و بر روی رفتار موش ماده تاثیر می گذارد.

محققان این تحقیق موش های ماده را در مراحل مختلف تخمگ گذاریشان مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که زمانی که موش ماده برای تولید مثل آماده نیست، هورمون های او (به خصوص پروژسترون) نمی گذارند بوی موش نر را احساس کند. این هورمون ها که در طول دوره تخمک گذاری کاهش می یابند به موش ماده اجازه می دهند تا بوی موش نر را احساس کند. زمانی که تخمک گذاری پایان می یابد این چرخه تکرار می شود و موش ماده دوباره نسبت به موش های نر "کر بو" می شود.

لیزا استورز،محقق اصلی این تحقیق، در این باره بیان کرد: «ما دریافتیم که بینی موش ها تنها یک عضو حسی نیست، بلکه تنها به صورت کاملا منفعلانه تمام محرک ها را جذب کند و این اطلاعات را به مغز انتقال دهد. اما این سیگنال های هورمونی بدن هستند که مستقیما بر روی بینی تاثیر می گذارند و این عضو با استفاده از این سیگنال ها تصمیم میگیرد که چه اطلاعاتی را به مغز برساند. بسیار جالب است که بینی، و نه مغز، می تواند در بدن چنین تصمیمات مهمی بگیرد.»

او اشاره می کند که اطلاعاتی در زمینه این که آیا  انسان ها هم قادر به تشخیص فرومون هستند یا خیر، اما تیم تحقیقاتی این محقق در حال بررسی این نکته است که آیا عصب های بویایی انسان نیز مانند موش ها قادر به احساس هورمون های در گردش در داخل بدن هست یا خیر.

استوزر در آخر گفت: «ما در حال حاضر در حال بررسی این نکته هستیم که آیا بینی این توانایی را دارد که تصمیمات رفتاری دیگری نظیر استرس که پروفایل های هورمونی متفاوتی دارند را نیز اتخاذ کند یا خیر.»

منبع

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا