زورگویی به نوجوانان به افسردگی میان سالی منتهی خواهد شد

افسردگی از مشکلات بزرگی است که سلامت عمومی را تهدید می کند و خسارات اقتصادی و اجتماعی زیادی را به دنبال دارد. افسردگی می تواند به سرعت از کودکی به بزرگسالی افزایش یابد و یکی از عوامل دخیل در این امر هم زورگویی توسط همسالان است. اما با توجه به محدودیت هایی که در پژوهش قبلی وجود دارد ارتباط میان زورگویی در مدرسه و افسردگی در بزرگسالی هنوز مشخص نیست. این مطالعه که  رابطه بین زورگویی توسط هم سن سالان در دوران نوجوانی را با افسردگی در بزرگسالی مورد بررسی قرار می دهد.

بنابر تحقیقی که به واسطه تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد به راهبری لوسی بوئز انجام گرفت و به تازگی در مجله BMJ منتشر شد، زورگویی در دوران نوجوانی با افسردگی در بزرگسالی مرتبط است. این تیم تحقیقاتی مطالعه طولی را انجام دادند که رابطه بین مواجهه با زورگویی در 13 سالگی و افسردگی در 18 سالگی را بررسی می کرد و در آن اطلاعات افسردگی 3898 بیمار را مورد بررسی قرار داده شد.

در نتیجه این مطالعه 14.8 درصد از 683 نوجوانی که در سن 13 سالگی بیش از یک بار در هفته مورد زورگویی واقع شده بودند در 18 سالگی به افسردگی مبتلا بودند و 7.1 درصد از 1446 نوجوانی که در هر 6 ماه یک الی سه بار مورد آزار قرار می گرفتند در 18 سالگی دچار افسردگی شده بودند. تنها 5.5 درصد از نوجوانان که مواجهه با زورگویی را تجربه نکرده بودند در 18 سالگی مبتلا به افسردگی شده بودند.

به طور کلی 2668 بیمار زورگویی را به همراه سایر عوامل ایجاد کننده افسردگی نظیر مواجهه با زورگویی در دوران کودکی، مشکلات روحی و رفتاری و وقایع استرس زا تجربه کرده بودند. با در نظر گرفتن این عوامل باز هم می توان گفت که جوانانی که مورد زورگویی واقع شده اند دو برابر بیش تر از سایرین در معرض ابتلا به افسردگی هستند و این رابطه برای زنان و مردان به یک میزان وجود دارد.

اگر رابطه بیان شده رابطه ای علی و معلولی باشد بیش از 30 درصد از افسردگی های دوران بزرگسالی می تواند به مواجهه با زورگویی در دوران نوجوانی قابل استناد باشد و روبرو شدن  با زورگویی می تواند عامل مهمی در افسردگی تلقی شود، اما این مطالعه تنها یک مطالعه بصری است و هیچ گونه نتیجه گیری قطعی درباره رابطه علت و معلولی آن نمی توان به دست آورد. در هرحال محققان بنابر مشاهداتی که در این تحقیق انجام داده اند پیشنهاد می کنند که کاهش زورگویی در دوران مدرسه می تواند افسردگی های دوران بزرگسالی را نیز کاهش دهد.

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا