موسیقی رابطه مستقیمی با ریاضیات دارد

ماجرا از اینجا شکل می گیرد که موسیقی در اصل یک زبان زنده دنیاست که با ابزاری مانند ساز صحبت می کند. این زبان یک زبان بین المللی است که همه آن را متوجه می شوند و با آن ارتباط برقرار می کنند. ضمن اینکه، لزوما کلام نیست که مخاطب عینا مفهوم آن را بشنود اما کاملا درک می کند.

علاوه بر این، یک قطعه موسیقی دارای دو جنبه توصیفی و انتقال احساسات است. به این معنا که موسیقی پدیده ای را توصیف می کند که فراتر از کلام است. دیگر اینکه انتقال احساسات وظیفه اصلی موسیقی است که همه دست اندرکاران این حوزه از این کارکرد استفاده می کنند.

این زبان یک پدیده کاملا ریاضی است، یعنی دربرگیرنده قواعد لگاریتمی است که از طریق فرمول ها و روابط یکسری صداها از محدوده اصوات انتخاب می شود که با هم رابطه ریاضی دارند و این می شود زبان موسیقی که دارای رابطه مشخص و فرمول های خاصی است و با محاسبه های علمی به دست آمده است.

از این رو، چون یک رابطه ریاضی کامل و وسیع است و ذهن انسان هم یک ذهن ریاضی است به همین دلیل در مخاطب احساسات ایجاد می کند. به این معنا که یک موسیقیدان می داند که اگر در گام مینور بنوازد مخاطب غمگین خواهد شد.

درست است که این فرآیند به ظاهر یک فرآیند احساسی است. اما در پس ماجرا یک فرآیند کاملا ریاضی در سطح بسیار بالایی در جریان است که ذهن ما این علم ریاضی را در یافت می کند و نسبت به آن یک واکنشی نشان می دهد و حسی در مخاطب به وجود می آید.

این در حالیست که اگر آن قواعد و قوانین ذره ای جابجا شود دیگر انتقال معنا به آن صورت اتفاق نمی افتد و حس مورد نظر به وجود نمی آید. یک مثال ساده برای این مقوله این است که وقتی سازی ناکوک است یعنی روابط ریاضی روی ساز ما به درستی اعمال نشده است و بنابراین آن احساس به وجود نمی آید.

بنابراین، تا اینجا دریافتیم که موسیقی دارای یک جنبه زبان و یک جنبه فیزیکی و علمی است. در ادامه ساخت و تولید موسیقی به فرآیندهای دیگری احتیاج داریم که این صدا را که موسیقی نام دارد، به خوبی به گوش انسان برسانیم.

این فرآیند که در اصطلاح دوباره تولید نام دارد در صدد است که صدای ساز را همانگونه که در واقعیت به گوش می رسد، بتواند از باند پخش کننده هم به گوش برساند. این فرآیند بسیار پیچیده ای است که نیازمند یکسری فعالیت های الکترونیکی و الکتروآگوستیکی است.

بنابراین از صفر تا صد ساخت و تولید موسیقی مجموعه ای از علوم مختلف است که از زبان موسیقی شروع می شود تا نحوه نواختن آن که علم ریاضی است.

در ادامه به علم آگوستیک می رسد و سپس اگوستیک برای پخش نیازمند علم الکترونیک است. در مرحله بعد، این صدا که به صورت یک جریان برق است باید ضبط شود و وارد سیستم شود تا این جریان برق به یکسری داده تبدیل شود که در اینجا به علم IT هم نیاز است.

توجه به این نکته ضروری است که در هرکدام از این حوزه ها رشته های دانشگاهی وجود دارد که به صورت علمی به آن می پردازد و موسیقی با بهره گیری از این علوم به آن شکلی که مخاطب آن را می شناسد تجلی پیدا می کند. از این رو، به نظر بدیهی است اگر ادعا کنیم موسیقی یک علم است و جز این نمی توان آن را در دسته بندی دیگری گنجاند.

*مصطفی طالبیان_موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا