سرطان دیگر مرگبار نیست

بیماری سرطان را می‌توان یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در سراسر جهان دانست و بر اساس آمارهای بین‌المللی بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمانی در گوشه و کنار جهان صرف درمان و تشخیص بیماری سرطان می‌شود.

بیماری سرطان که می‌تواند عضوهای مختلفی را درگیر خود کند معمولاً در صورت تشخیص به‌موقع و آغاز درمان در مراحل اولیه بیماری، قابل مداوا است اما در صورت پیشرفت سلول‌های سرطانی در بدن، امکان درمان این بیماری بسیار کاهش پیداکرده و در برخی موارد غیرممکن است. در این میان روش‌های تشخیص و شناسایی این بیماری دارای اهمیت بسیار زیادی است.

مطالعات جدید آژانس ثبت سرطان در هلند، نشان‌دهنده این حقیقت است که سرطان دیگر یک بیماری کشنده و مرگبار نیست و آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری به نسبت دهه پیش با افت بسیار زیادی روبه‌رو شده است. بر اساس این آمارها، میزان بقای سرطان در بسیاری از کشورهای اروپایی همچون هلند همچنان بهبود می‌یابد.

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای شناسایی تومورهای سرطانی وجود دارد که برخی از آن‌ها سبب گسترده‌تر شدن بافت‌ها شده و به‌عنوان روش‌های تهاجمی شناخته می‌شوند.

مطالعات جدید آژانس ثبت سرطان در هلند (IKNL)، نشان‌دهنده این حقیقت است که سرطان دیگر یک بیماری کشنده و مرگبار نیست و آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری به نسبت دهه پیش با افت بسیار زیادی روبه‌رو شده است.

بر اساس این آمارها، میزان بقای سرطان در بسیاری از کشورهای اروپایی همچون هلند همچنان بهبود می‌یابد. بر اساس آمارهای رسمی سال 2018 میلادی، دوسوم از مبتلایان به سرطان که بیماری آن‌ها در سال 2013 میلادی شناسایی‌شده و تحت درمان قرار گرفتند، هنوز بعد از پنج سال، زنده مانده‌اند. این آمار نسبت به سال قبل دو درصد افزایش داشته است.

در سال 1989 میلادی، هنگامی‌که ثبت شرایط و مشخصات بیماران سرطانی برای اولین بار آغاز شد، فقط 42٪ از افراد مبتلابه سرطان به مدت 5 سال یا بیشتر زنده مانده بودند. به باور پژوهشگران، پیشرفت‌های پزشکی منجر به تشخیص سریع‌تر و بهتر این بیماری شده و از سوی دیگر درمان مؤثرتر منجر به بهبود میزان بقا در بیماران سرطانی شده است.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد میزان بهبود و درمان و افزایش شانس زنده ماندن در بیماران مبتلابه سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، کلیه و مری بهبود قابل‌توجهی دارند.

از سوی دیگر میزان بقا برای انواع مختلف سرطان خون و سرطان غدد لنفاوی نیز در بین بیماران افزایش‌یافته است. محققان در این رابطه اعلام کردند: «در سال 1989 میلادی آمار بقای مبتلایان به سرطان مری 8٪ بود، اما اکنون به 23٪ افزایش‌یافته است.»

میزان بقای سرطان ریه نیز در سال‌های اخیر به حدود 21٪ رسیده است. البته هنوز برخی از انواع سرطان‌ها به نسبت انواع دیگر، کشنده‌تر محسوب می‌شوند.

برای نمونه بر اساس آمارهای پزشکی، سرطان ریه شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در کشور هلند است. در همین حال، موسسه بهداشت عمومی RIVM اعلام کرد: برای بهبود علائم اولیه سرطان دهانه رحم، انتظار بهبودی رفته و توصیه می‌شود خانم‌ها نسبت به انجام آزمایش‌های دوره‌ای مربوطه اقدام کنند.

طبق گزارش آژانس ثبت سرطان در هلند، 6/57 درصد از خانم‌ها اکنون در حال پاسخ دادن به فراخوان آزمون و غربالگری برای همه زنان بالای 30 سال هستند. متأسفانه در سال 2017 میلادی استقبال از آزمایش‌های غربالگری در بین زنان با افت روبه‌رو شده و در حال حاضر با توجه به اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی‌های عمومی، زنان بیشتری که در سنین بالای 30 هستند، نسبت به آزمایش‌های غربالگری سرطان رحم و دهانه رحم اقدام می‌کنند.

تغییر در شیوه زندگی و به کار بردن سبک درست زندگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در افراد کاهش دهد. رژیم غذایی سالم، ورزش، معاینه دوره‌ای و منظم توسط پزشک، نکشیدن سیگار و جلوگیری از چاقی و عفونت عواملی هستند که به پیشگیری از ابتلا به هرگونه سرطان کمک می‌کنند.

علاوه بر گنجاندن ورزش در برنامه زندگی، انجام آزمایش‌های غربالگری سرطان پستان و همچنین استفاده از واکسیناسیون می‌تواند میزان گسترش این سرطان را کاهش دهد.

قابل‌توجه است که از دیگر عوامل ایجاد خطر ابتلا به سرطان، می‌توان به رژیم غذایی نامناسب، شغل‌هایی با ریسک بالای ابتلا به سرطان و عوامل عفونی اشاره کرد. همان‌گونه که چاقی و اضافه‌وزن بالا علت اصلی بسیاری از بیماری‌ها به‌حساب می‌آید، این عوامل نیز خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.

گفتنی است که به گفته پژوهشگران، مصرف دخانیات یکی از علل مهم در بروز سرطان‌ها اعلام‌شده است. در صورت ادامه یافتن روند فعلی مصرف دخانیات تا سال 2030 میلادی هشت میلیون نفر به همین علت جان خود را از دست خواهند داد مگر اینکه مردم در شیوه زندگی خود تغییر ایجاد کرده و این عادت را کنار بگذارند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. انشالله که تمام دردها به پایان برسه و هیج وقت دیگه کسی درد و رنج نکشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا