معماری عجیب مساجد غرب آفریقا

مساجد از بناهایی هستند که در هر کجای دنیا که بروید، معماری تقریبا مشابهی دارند. همه ی آن ها دو مناره ی بلند، یک گنبد و تزیینات آیینه کاری تقریبا یکسانی دارند، حالا بعضی از آن ها ممکن است کمی دکوراسیون متفاوت تری داشته باشند، اما مسجد هایی که در غرب آفریقا هستند و می خواهیم به شما معرفی شان کنیم اصلا به این شکل نیستند.

در واقع در آفریقا، مردم سعی کرده اند تا از مهارت های محلی ای که خودشان بلدند و با مواد و مصالحی که در اختیار دارند، مساجدشان را بسازند و در هیچ کجای دیگر دنیا به اندازه  آفریقا نمی توانید چنین بناهای متفاوتی را ببینید. معماری مساجد آفریقا واقعا خاص خودشان است و با جاهای دیگر فرق دارد.

 اصلی ترین دلیل متفاوت بودن معماری مساجد آفریقا این است که آن ها سعی کرده اند تا با معماری های بومی و مهارت هایی که دارند آن ها را بسازند و همچنین به خاطر کمبود مصالح، از مصالح و موادی که در اختیار دارند استفاده کنند. این بناها ساده اما در عین ساده بودن زیبا هستند و در واقع علاوه بر این که محلی برای عبادت هستند، محلی برای جمع شدن مردم هم هستند. 

در چمنزارهای غرب آفریقا، یکی از منحصر بفردترین نمونه های معماری مساجد را می توان دید. این مساجد ناحیه ی وسیعی از شمال آفریقا را از سنگال تا سودان شامل می شوند و و به واسطه ی معماری خاصی که دارند شناخته می شوند.

معماری مساجد آفریقا در این منطقه به این صورت است که در آن ها مواد و مصالحی مثل خشت، آجرهای خشتی استفاده می شود و در نمای بیرونی این مساجد از قطعات بلند چوب و کنده های باریک درخت استفاده می شود. این چوب ها هم از نظر ظاهری آن ها را خاص و زیبا می کنند و هم این که به نوعی نقش داربست دارند.

مردم چوب هایی را که در این بناها استفاده می کنند به طور عمودی به دیوارها می کوبند و به همین دلیل وقتی که به این مساجد نگاه کنید، شکلی قلعه مانند می بینید. این تخته چوب های باریک، که به آن ها تورون (Toron) گفته می شود به عنوان داربست هایی در ساختمان به کار برده می شوند تا این که اگر قرار بود تا تعمیراتی در این مسجد ها ایجاد شود، راحت بتوانند این کار را انجام دهند. علاوه بر این، این کنده چوب ها نقش دکوری هم در این سازه ها دارند.

معماری مساجد آفریقا به این صورت است که آن ها معمولا یک برجک مانند، یک سقف صاف و یک حیات خلوت کوچک دارند. این مساجد دارای نور طبیعی هستند به این صورت که در ساختار آن ها سوراخ هایی وجود دارد که این سوراخ ها نور مورد نیاز مسجد را تامین می کنند. بر خلاف معماری بیرونی این مساجد که از چوب ها و کنده های چوب استفاده می شود، وقتی که به داخل آن ها می روید اثری از این چوب ها و یا دکورهای عجیب غریب نمی بینید تا عبادت کنندگان اذیت نشوند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا