کشف اتاقک مخفی فرعون

محققان ژاپنی قصد دارند با استفاده از پرتوهای کیهانی (cosmic rays)، هرم بزرگ جیزه در خارج از شهر قاهره را بمباران کنند تا قادر به تائید قطعی یا رد کامل وجود یک اتاق مخفی مرموز داخل این هرم شوند. مطالعات قبلی و اسکن‌های انجام‌شده این گمانه را تقویت می‌کرد که در این هرم یک اتاقک مخفی وجود دارد.

در همین راستا گروهی از پژوهشگران دانشگاه کیوشو (Kyushu University) در تدارک سفر به پایتخت مصر و اسکن این سازه شگفت‌انگیز هستند که در حدود 2500 پیش از میلاد مسیح ساخته‌شده است. به گفته باستان شناسان، این هرم توسط خوفو فرعون قدرتمند مصر باستان ساخته‌شده است و مقبره وی به شمار می‌رود.

این هرم 139 متر ارتفاع داشته و یک‌ پایه مربع دارد که اندازه آن از هر طرف 230 متر است. در حال حاضر وجود چند اتاق مانند اتاق فرعون و گالری بزرگ به‌جز اتاق ملکه تائید شده است اما جزئیات ساختارهای داخلی این هرم همچنان یک راز بزرگ محسوب شده و برای باستان شناسان ناشناخته است.

ساکوجی یوشیمورا (Sakuji Yoshimura) سرپرست این پروژه تحقیقاتی در رابطه با اهداف اصلی پیش‌بینی‌شده برای تیم خود اعلام کرد: «کشف چنین اتاقکی که یافته‌های پیشین احتمال وجود آن را تائید کرده بود، کشفی بسیار بزرگ در دنیای باستان‌شناسی محسوب می‌شود و ما بسیار مشتاق هستیم تا این موضوع را مشخص کنیم.»

تاداهیروکین (Tadahiro Kin) استادیار دانشگاه کیوشو و متخصص اندازه‌گیری اشعه (radiation metrology) به همراه تیمی از متخصصان این حوزه، هرم خوفو را با روشی موسوم به رادیوگرافی میون (muon radiography) اسکن خواهند کرد. این روش بسیار شبیه به روش تصویربرداری با اشعه ایکس است.

میون ها ذرات اتمی زیری هستند که بر اثر برخورد پروتون‌ها و سایر پرتوهای کیهانی به جو ایجاد می‌شوند. در اتمسفر زمین هر محوطه‌ای به مساحت یک‌کف‌دست انسان، یک میون در ثانیه دریافت می‌کند.

درحالی‌که میون ها می‌توانند حتی از موانعی باضخامت یک کیلومتر عبور کنند، تعداد میون ها که به اشیاء نفوذ می‌کنند بسته به چگالی و ضخامت آن‌ها می‌توانند متغیر باشد.

این فناوری به پژوهشگران امکان می‌دهد تا ضخامت بلوک‌های سنگی که برای ساخت هرم خوفو استفاده‌شده را اندازه‌گیری کنند. یک ردیاب میون که به‌تازگی توسعه‌یافته است طی این پروژه تحقیقاتی به مدت یک ماه در داخل اتاق ملکه که در قسمت زیرین ساختار غول‌پیکر هرم خوفو واقع‌شده است، فعالیت خواهد کرد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با یافته‌های یک بررسی میدانی که توسط پهپادها صورت خواهد گرفت، ترکیب می‌شوند.

مطالعات پیشین یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی بر اساس اسکن میون نشان می‌داد که احتمالاً حفره‌ای ناشناخته به طول بیش از 30 متر در مرکز این هرم وجود دارد. این عملیات برای تابستان پیش رو پیش‌بینی‌شده و کارشناسان امیدوارند تا پیش از فصل پائیز، به نتیجه قطعی در این زمینه برسند.

1. واقعا هیجان انگیزه و دیدنی.لطفا از این خبرها زیاد بگذارید