بی خوابی موجب تسریع روند پیری می شود

پژوهش های جدید نشان می دهد که نداشتن خواب کافی حتی برای یک شب پیری بیولوژیکی را در میان بزرگسالان افزایش می دهد . این یافته ها کمبود خواب را به علل پیری بیولوژیکی مرتبط می داند .  همچنین نتایج این تحقیقات ، این فرضیه را که کمبود خواب ممکن است ابتلا به بیماری های پر خطر را افزایش دهد ، تایید می کند .  چرا که بر اثر کم خوابی فرآیندهای مولکولی درگیر در پیری بیولوژیکی بالا می رود .

جودیت کرول (Judith Carroll) استادیار روان پزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا واقع در لس آنجلس امریکا که از اعضای تیم پژوهشی فوق محسوب می شود در این رابطه می گوید : " داده های به دست آمده ما از این بررسی ها ، این فرضیه که خواب ناکافی در بزرگسالان بر خط سیر بیولوژیکی بدن اثر گذاشته و پیری بیولوژیکی را فعال می سازد ، تایید می کند . "

پژوهشگران برای دستیابی به پاسخ و نتیجه گیری ،  29 نفر از افراد مسن در سنین 61 سالگی تا 86 سالگی را که 48 درصد آن ها مرد بودند ، را مورد بررسی قرار دادند . این افراد مورد یک آزمایش برای چهار شب که شامل برنامه ای از یک خواب کامل و یک شب کم خوابی و یک شب خواب کامل و مجددا یک شب کم خوابی بوده ، قرار گرفتند .

محققان هر روز صبح نمونه خون این افراد را از نظر بیان ژن سلول های تک هسته ای خون محیطی (peripheral blood mononuclear cell) مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار می دادند که برای آرایه های Illumina HT-12 مورد استفاده قرار می گرفت .

نتایج بررسی ها نشان می دهد ، یک شب کمبود خواب ، الگوهای بیان ژن در سلول های تک هسته ای خون محیطی (PBMCs) را فعال ساخته که سبب افزایش تجمع آسیب به همراه توقف چرخه سلولی و افزایش قابلیت ابتلا به پیری می شود . گفتنی است این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله آنلاین خواب (Sleep) منتشر شده و قابل دسترس است.