کد خبر : 97561 چهارشنبه 11 دی 1398 - 09:41:45
آلودگی-زیست‌محیطی-عامل-کاهش-اندازه-جنین-

محققان انستیتوی ملی سلامت آمریکا دریافتند؛

آلودگی زیست‌محیطی عامل کاهش اندازه جنین

محققان با استفاده از فناوری اسکن مافوق صوت دریافتند زنان بارداری که به طور مستمر در معرض آلاینده‌های ارگانیک پایدار (POPs) قرار دارند در مقایسه با زنان بارداری که در معرض این نوع آلاینده‌ ها قرار نمی‌گیرند، دارای جنین کوچکتری هستند.

بر اساس نتایج این تحقیقات، مواد شیمیایی که تولید آن‌ها در آمریکا متوقف شده، اما همچنان در محیط زیست باقی مانده‌اند، حتی در مقادیر اندک، دارای اثرات پایداری بر سلامت هستند.
به اعتقاد محققان اندازه جنین در مقایسه با اندازه نوزاد، معیار مناسب‌تری برای ارزیابی اثرات این آلاینده‌های پایدار محسوب می‌شود، زیرا این آلاینده‌ها حتی در مقادیر بسیار اندک نیز بر میزان رشد جنین اثرگذار هستند.
آلاینده‌های ارگانیک پایدار، ترکیبات شیمیایی مانند DDT و دیوکسین هستند که محصولات جانبی فرایند تولید علف‌کش‌ها و رنگ‌زدایی کاغذ محسوب می‌شوند. این ترکیبات در گذشته در صنایع کشاورزی، کنترل بیماری‌ها و بسیاری از فرایندهای تولیدی و صنعتی کاربرد داشته‌اند. با وجود این که تولید و مصرف این ترکیبات از دهه ۲۰۰۰ میلادی در سراسر جهان ممنوع شد، این مواد در آب و هوا به صورت پایدار باقی مانده و امکان انتقال به زنجیره غذایی را داشته‌اند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه JAMA Pediatrics منتشر شده است.