روز رشت

  • روز رشت

روز رشت به پاسداشت و ارج نهادن به شهر تاریخی رشت گفته می‌شود. این روز برابر با ۱۲ دی ماه، روزی که رشت در ۴۵۷ سال پیش به عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی استان گیلان انتخاب گردید. این شهر در پذیرش گردشگر و میهمان رتبه سوم را در بین تمام شهرهای کشور داراست.

رشت فشرده‌ترین شهر ایران به لحاظ نسبت جمعیت به وسعت است و ازلحاظ نسبت جمعیت در روز و شب نیز رتبه نخست کشور را دارد. همچنین شهر رشت دارای رتبه نخست میزان بارش مراکز استان‌های ایران است که از این‌رو، به آن شهر باران نیز گفته می‌شود.

رشت بیش از ۴٬۵ قرن پیش مرکز گیلان شد و در گذشته، مرکز استان یکم ایران بوده‌است. همچنین این شهر نقشی کلیدی در بزنگاه‌های تاریخ ایران مانند حمله اعراب، یورش مغولان، انقلاب مشروطه، جنبش جنگل و… داشت و با توجه به سطح بالای فرهنگ، سواد و بینش آزاد مردم آن و قرار گرفتنش در راه جاده ابریشم از دیرباز دروازه اروپا شناخته شده و همواره از آن به عنوان دروازه تمدن مدرن در ایران یاد می‌شود و بنا بر همین موقعیت مکانی یاد شده، دارای پیشینه‌ای درخشان در عرصه مبادلات خارجی بوده‌است.

  • نصب نخستين صندوق پستي به سبك امروزي در وین

در دوم ژانويه 1843م پست به صورت امروزي رايج شد. پُست، كهن‏ترين و گسترده‏ترين نوع ابزار ارتباطي بين مردم يك كشور با ساكنان ديگر سرزمين‏ها و مناطق جهان است و يكي از عمده‏ترين نهادهاي اجتماعي بازمانده از ادوار گذشته محسوب مي‏شود. از اين رو براي برقراري ارتباط بدون نياز به سفر، پست جايگاه ويژه‏اي يافته است. پست تاريخچه ‏اي چند هزار ساله دارد، اما در دوم ژانويه 1843م پست به صورت امروزي رايج شد و اولين صندوق پستي در وين پايتخت اتريش نصب گرديد.

قبل از اين كه سازمان مجهز و مخصوصي براي حمل و نقل نامه ‏هاي پستي ايجاد شود، مرسولات پستي به وسيله اسب يا شتر و يا قايق‏ هاي مخصوص جابه‏ جا مي‏شد، ولي بعدها شيوه‏ه اي جديد به اجرا درآمد و به تدريج، پست، پيشرفت كرد تا اين كه به شكل امروزي رسيد. در حال حاضر ارتباط پستي سازماندهي شده، فاصله‏ها را از بين برده، زمان را كاهش داده و در توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به عنوان عاملي زيربنايي، پيشتاز حركت عمومي است.

  • تولد آیزاک آسیموف

در2ژانویه 1920 میلادی آیزاک آسیموف نویسنده ودانشمند روس به دنیا آمد ." روبوت یک " و " موسسه سه گانه " عناوین مهمترین آثاراویند . بسیاری ازکتاب های آسیموف، نویسنده تخیلی نویس آمریکایی روسی الاصل به بیشترزبانهای زنده دنیا ترجمه شده است . موضوع داستان های اودررابطه با کهکشانها وسیارات منظومه شمسی است.

او نبوغ وتوانایی خاصی برای بیان پیچیده ترین مسایل علمی، درساده ترین شکل ممکن داشت . الهه انتقام، باشگاه معما، خارهای فولادی، اقمار مشتری، اقیانوس های ونوس، ، حلقه های زحل، راز کیهان ، قلوه سنگی در آسمان، خورشید عریان، بشقاب پرنده، ال لوبو سفر مرگ، خدایان هم، غارهای پولادی، سفر شگفت انگیز، سفر معجزه آسا، شبانگاه، سیاره محکوم به نابودی، جریان های فضا، گورهای فولادی، کودک زمان، آخرین بنیاد کهکشانی، مأموریت فراموش شده، آزمایش مرگ، نپتون، عطارد، ستاره های دنباله دار و شهاب ها، ماه زمین، سیزده برنامه اخترشناسی، اخترشناس باستان، مریخ و کوازارها، تب اخترها و سیاهچاله ها از دیگر آثار این نویسنده روس است .

  • درگذشت ابن سيده

ابوالحسن علي بن اسماعيل، معروف به ابن سيده، از دانشمندان و ادباي قرن پنجم در اندلس مي‏باشد. وي داراي حافظه‏اي فوق العاده بود. الانيق، المخصَّص و الوافي في علم القوافي از جمله تاليفات اوست.

  • درگذشت ارنِست میلر هِمینگوی

ارنِست میلر هِمینگوی متولد  ۲۱ ژوئیه ۱۸۹۹بود. وی از نویسندگان برجستهٔ معاصر ایالات متحده آمریکا و برندهٔ جایزه نوبل ادبیات است. او از پایه‌گذاران یکی از تأثیرگذارترین انواع ادبی، موسوم به «وقایع‌نگاری ادبی» شناخته می‌شود. وی ۲ ژوئیه ۱۹۶۱ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا