کد خبر : 97485 دوشنبه 09 دی 1398 - 10:16:58
پشه-ها-توانایی-تشخیص-سموم-با-پاهایشان-را-دارند

توسط محققان مشخص شد:

پشه ها توانایی تشخیص سموم با پاهایشان را دارند

محققان دانشگاه LSTM‌ واقع در لیورپول انگلیس، دریافتند برخی پشه‌های ناقل مالاریا توانایی احساس سموم را با پای خود دارند و این توانایی موجب مقاومت آن‌ها در برابر حشره‌کش‌ها می‌شود.

محققان با بررسی دو نوع پشه Anopheles gambiae و Anopheles coluzzii که متداول‌ترین انواع پشه مالاریا در غرب آفریقا محسوب می‌شوند، متوجه شدند این پشه‌ها در برابر حشره‌کش‌ها مقاوم هستند.

با بررسی موضوع در آزمایشگاه مشخص شد این مقاومت در اثر تجمع یک گروه منحصربه فرد از پروتئین‌های چسبنده موسوم به SAP۲ در پای حشرات ایجاد می‌شود. محققان با غیرفعال کردن این پروتئین توانستند مقاومت پشه‌ها را در برابر حشره‌کش از بین ببرند و تحریک ژن‌های مربوط به تولید پروتئین بیشتر، موجب افزایش مقاومت پشه‌ها شدند. به گفته محققان، پشه‌های آنوفل در مجاورت ترکیبات pyrethroid که به عنوان حشره‌کش در پشه‌بندها استفاده می‌شوند، پروتئین‌های مذکور را بیش از پیش تولید می‌کنند.
بر اساس این تحقیقات، پشه‌ها از مکانیزم‌های مختلفی برای ایجاد مقاومت در برابر حشره‌کش‌ها استفاده می‌کنند و به همین علت توسعه روش‌های جدید برای کنترل و نابودی آن‌ها ضروری است.
به گفته محققان، پروتئین SAP۲ در زمان فرود پشه روی پشه‌بند، مستقیما با مولکول‌های سموم تماس برقرار می‌کند و همین موضوع امکان استفاده از سایر ترکیبات شیمیایی مانند synergist piperonyl butoxide را برای نابودی پشه‌ها فراهم می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

کلید واژه ها: پژوهش اخبار پشه پا مالاریا