کشف مقبره جنگجوی هخامنشی در لهستان

تیمی از پژوهشگران دانشگاه جاگیلونیان (Jagiellonian University) در شهر کراکف از کشور لهستان در مطالعات جدید خود موفق به شناسایی و کشف بقایای یک مقبره 2 هزار و 500 ساله از یک جنگجوی جوان سکائی شدند. این جنگجوی جوان با تمامی سلاح‌ها و تجهیزات کامل که تزئینات طلایی روی آن دیده می‌شود، دفن شده است.

در داخل این مقبره اسکلت یک جنگجو جوان کاملاً مجهز را پیدا کردیم. در نزدیکی جمجمه این جنگجوی باستانی، تزیینات جالب‌توجهی وجود داشته است: یک ورقه طلا، یک‌مهره شیشه‌ای و یک زینت بافته مارپیچ طلایی ازجمله آثار کشف‌شده در این مقبره است.

سکاها یکی از اقوام مختلف امپراتوری بزرگ هخامنشی بوده و نام آن‌ها بارها در کتیبه‌های پادشاهان هخامنشی تکرار شده و همچنین تصویر سکاها نیز در تخت جمشید وجود دارد. این مقبره باستانی در منطقه چینگ تی (Chinge-tey) در نزدیکی مرز کشور چک کشف‌شده است.

این کاوش‌ها در محوطه‌ای انجام‌شده است که به عنوان دره سیبری پادشاهان (Siberian Valley of the Kings) شهرت دارد. دلیل این نام‌گذاری از سوی افراد محلی، در وهله نخست نزدیک بودن این منطقه به سیبری و در ادامه، کشف تعداد زیادی مقابر کمانی شکل از روزگار باستان است که در آن آثار ارزشمندی کشف‌شده است.

لوکاس اولس شزکا (Łukasz Oleszczak) سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با کشف فوق‌الذکر اعلام کرد: «در داخل این مقبره اسکلت یک جنگجو جوان کاملاً مجهز را پیدا کردیم. در نزدیکی جمجمه این جنگجوی باستانی، تزیینات جالب‌توجهی وجود داشته است: یک ورقه طلا، یک‌مهره شیشه‌ای و یک زینت بافته مارپیچ طلایی ازجمله آثار کشف‌شده در این مقبره است.»

علاوه بر این آثار، باستان شناسان در پشت کمر این جنگاور روزگار هخامنشی، قطعه‌سنگی مشبک و تعدادی سلاح پیدا کردند. این سلاح‌ها شامل یک تبر برنزی با یک سر عقاب، یک تیر، یک چاقوی آهنی و قطعاتی از یک کمان تزئین شد، می‌شوند.

اشیاء ساخته‌شده از مواد اولیه ارگانیک نیز به‌خوبی حفظ‌ شده‌اند. این اشیا شامل یک تیر دان چرمی، دسته نیزه، دسته یراق و تسمه کمربند است.

اعضای این تیم پژوهشی همچنین دو محوطه تدفینی دیگر را در بخش مرکزی این محوطه پیدا کردند. متأسفانه، مقبره نخست توسط قاچاقچیان غارت‌شده و مقبره دوم که به نظر دست‌نخورده می‌رسد، سال آینده بررسی خواهد شد.

به گفته محققان، این بقایا متعلق به قرن هفتم و ششم پیش از میلاد مسیح است. این منطقه، یکی از خاستگاه‌های اولیه سکاها محسوب می‌شود که بعداً، گسترش‌یافته و این قوم جنگجو تا استپ‌های اروپای شرقی تأثیر نفوذ کردند. این قبیله در روزگار باستان و عصر هخامنشیان به خاطر اشتیاق خود به نبرد و مهارت در جنگ شناخته‌شده بودند. بسیاری از ویژگی‌های این قوم توسط هرودت، مورخ مشهور یونانی، توصیف‌شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا