انگور جایگزین نمک در ضد یخ شد

یخ‌زدگی جاده‌ها و معابر شهری و بین شهری از جمله مشکلاتی است که هر ساله با فرارسیدن فصول سرد سال دامن‌گیر رانندگان و مردم می‌شود. جدای از امیدواری به درآمدن خورشید از پشت ابر و صبر کردن تا ذوب شدن یخ‌ها، شهرداری هر منطقه اقدام به نصب سطل‌های حاوی مخلوطی از نمک و ماسه می‌کند تا در صورت نیاز اقدام به نمک‌پاشی کرده و عمل ذوب شدن یخ‌ها هرچه سریعتر انجام شود.

اضافه کردن هر ناخالصی به یخ موجب افزایش نقطه ذوب یخ شده و در واقع یخ‌ها سریعتر از بین می‌روند.از دیرباز استفاده از نمک به دلیل ارزان و در دسترس بودن و همچنین کارایی زیاد برای زدودن یخ از جاده‌ها کاربرد داشته است اما این کار خطرات زیست محیطی و خسارات مادی زیادی از جمله خوردگی آسفالت و بتن را برای راه‌های کشور در پی دارد.

خوشبختانه به تازگی محققان دانشگاه واشینگتون آمریکا موفق به کشف ماده‌ای موثرتر از نمک برای یخ‌زدایی جاده‌ها شدند. این تحقیقات که به همت دانشجویان دانشگاه واشینگتون و دانشجوی فارغ‌التحصیل این دانشگاه به نام مهدی هنرور نظری انجام شده نشان می‌دهد استفاده از پوست انگور کارایی بیشتری نسبت به نمک جهت یخ‌زدایی دارد و این درحالی است که استفاده از نمک موجب شور شدن خاک و سایر اثرات جبران ناپذیر محیط زیستی می‌شود.

ایالات متحده‌ی آمریکا سالانه بیش از ۲۷ میلیون تن نمک برای یخزدایی معابر استفاده می‌کند که در پایان هزینه ۵ میلیارد دلاری برای جبران خسارت‌های ناشی از استفاده سدیم کلراید در سال متحمل می‌شود. با استفاده از پوسته انگور و مقداری ضایعات محصولات کشاورزی می‌توان ترکیبی به مراتب موثرتر از روش‌های رایج ساخت که اثرات منفی کمتری از خود به جای خواهد گذاشت.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا