سرطان، ره آورد واردات دستگاه های چینی

محمد سعید اشکانی، عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان صنایع پزشکی پرتو نگار ماهان در این خصوص به سیناپرس گفت: عمده فعالیت های محققان این شرکت در زمینه تصویر برداری پزشکی است. در حال حاضر تمامی مجوزهای این فعالیت ها از اداره های سازمان انرژی اتمی ایران و اداره کل تجهیزات پزشکی دریافت شده است. پروانه بهره برداری این فعالیت ها نیز از وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.

وی افزود: اکنون پژوهشگران این مجموعه موفق به تولید صفر تا صد دستگاه تصویربرداری رادیوگرافی (X-ray ) شده اند؛ ژنراتورهای این دستگاه از بازه 70 وات تا 40 کیلو وات ساخته شده است.

وی اظهارداشت: یکی دیگر از دستگاه های این مجموعه سیستم موبایل یا دستگاه پرتابل اورژانس است. هم اکنون تصادفات بین جاده ای، سهم عظیمی در مرگ و میر و ناتوانی جسمی دارند؛ با ساخت این دستگاه حدودا 50 درصد  از ایجاد عارضه قطع نخاع افراد در تصادفات جاده ای پیشگیری می شود. در این سیستم، رادیوگرافی در همان آمبولانس انجام و به مرکز درمانی مخابره می شود. پس از آن نیز اقدامات اورژانسی و لازم انجام می شود.

وی بیان کرد: دستگاه ثابت رادیوگرافی دیجیتال دندان (پری اپیکال) از دیگر دستگاه های تولیدی این مجموعه است. این دستگاه با داشتن ویژگی های خاص، نمونه مشابه خارجی ندارد و در شرف ثبت اختراع است.

وی به مزایای دستگاه رادیولوژی اشاره کرد و  به سیناپرس گفت: همچنین قیمت این دستگاه حدود یک دوم نمونه مشابه خارجی است. تولید بومی این دستگاه از خروج ارز جلوگیری می کند. این دستگاه از نظر کیفیت نسبت به نمونه های مشابه کره ای و چینی برتری دارد و با دستگاه زیمنس آلمان برابری می کند. همچنین این دستگاه خدمات پس از فروش، تعمیرات و راه اندازی صفر تا صد در مراکز درمانی دارد.

اشکانی تصریح کرد: همچنین این دستگاه قابلیت تشخیص نسوج نرم را هم دارد؛ چنانچه بافت سرطانی در حال تشکیل باشد، این دستگاه قادر به شناسایی آن خواهد بود.

متاسفانه هم اکنون دستگاه های چینی در کشور اشباع شده اند. این دستگاه ها قادر به شناسایی تومورهای سرطانی نیستند و فرد زمانی متوجه بیماری اش می شود که سرطان به سایر نقاط بدنش انتقال پیدا کرده است.

وی بیان کرد: هرچند اکنون واردات دستگاه های رادیولوژی در ایران ممنوع شده و این دستگاه دارای فناوری هایتک است و همچنین از 26 اسفند سال 1396 وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کار سرمایه ثابتی برای اجرای این طرح تصویب کرده اند اما متاسفانه هم اکنون بانک در ارایه وام ما را یاری نکرده و حمایت ها در حد شعار بوده است.

وی ادامه داد: اکنون صنایع و استانداری از این طرح حمایت کرده اند اما متاسفانه بروکراسی اداری بانک ها در اجرای این طرح تعلل ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تولید انبوه این دستگاه، ما قصد صادرات این محصول به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان را داریم زیرا این کشورها از نظر تجهیزات پزشکی بسیار ضعیف هستند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خبر جالبی بود اما عین همه بدبختیامون که از چین میاد اینم روش
    این بارم بازی با سلامت مردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا