نظام پیرسالاری حاکم بر کشور مانع توسعه است

 یکی از شاخص هایی که در توسعه کشورها نقش بسزایی دارد، فناوری اطلاعات است. اهمیت این حوزه تا آنجاست که در این رابطه رویکردها و الگوهای متعددی توسط نظریه‌پردازان مربوطه نیز مطرح شده‌ است. از این رو، می توان گفت در راستای توسعه کشورها و در سایه گسترش تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات، مبادلات بین انسان‌ها از راه دور، جایگزین تعاملات چهره به چهره سنتی شده است. بارزترین مصداق این مقوله مفهوم دولت الکترونیک است که چندسالی در کشور ما نیز مطرح شده است.

همزمان با اجرایی شدن مقوله دولت الکترونیک انتقاداتی نیز به عملکرد دولت در این حوزه وارد شد مبنی بر اینکه دولت الکترونیک مطرح شده قادر به پاسخگویی به نیازهای شهروندان نیست.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با سیناپرس پیرامون این موضوع گفت: در هرحال، این دوره یک دوره گذار است که در هر توسعه و تحولی به چشم می خورد. اما نکته ای که وجود دارد این است که در سیاستگذاری ها باید حواسمان به اولویت ها باشد، یعنی باید بررسی کنیم که چه چیزی مشکل اصلی ماست.

امیر ناظمی تصریح کرد: در این دوران مشکل اصلی ما عدم پاسخگویی دولت الکترونیک نیست. بلکه مشکل اصلی ما عدم به اشتراک گذاری داده هاست. به این معنا که نهادهای دولتی داده های خود را با یکدیگر به اشتراک نمی گذارند و این عدم به اشتراک گذاری داده ها اولویت بسیار مهمی که با آن دست به گریبان هستیم.

وی ادامه داد: از این رو، ابتدا باید این چالش برطرف شود و سپس مرحله پاسخگویی اتفاق بیفتد. چراکه، خاصیتی که حوزه IT دارد این است که اگر اشتراک داده ها صورت بگیرد 80 درصد مشکلات این حوزه به صورت خودکار مرتفع خواهد شد. چون در صورت تحقق این امر، دیگر روش های سنتی و پیگیری های مربوط به آن وجود ندارد.

ناظمی اظهار کرد: این صحبت بدان معنا نیست که عدم پاسخگویی دولت الکترونیک نباید به عنوان دغدغه مطرح شود. بلکه، به این معناست که با به اشتراک گذاری داده ها سایر مشکلات مربوط به سطح دسترسی و میزان پاسخگویی نیز به خودی خود مرتفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: از این رو، فعالیت هایی مانند میز پاسخگویی ارباب رجوع و… مسیر سختی است که نتیجه ای هم در بر نخواهد داشت. این در حالیست که کار ساده تری وجود دارد که 80 درصد طرح را پیش می برد.

ناظمی با تاکید بر اینکه تحقق این امر به اراده حاکمیت وابسته است، تصریح کرد: این مقوله به معنای اراده دولت و اراده فراتر از دولت است. این در حالیست که هنوز مدیرانی در کشور وجود دارند که به واسطه تجربیات گذشته و به دلیل نظام پیرسالاری که در ایران حاکم است، فهمی از به اشتراک گذاری داده ندارند و هنوز فکر می کنند قدرت در انحصار داده است.

وی در پایان صحبت هایش اظهار کرد: از این رو باید یک تغییر نسل و تغییر دیدگاه در کشور اتفاق بیفتد. از این رو، من گمان می کنم تا تغییر نسلی در سطح مدیران کشور اتفاق نیفتد این تغییر رویکرد اتفاق نخواهد افتاد.

گفتگو:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا