پول دانش، در جیب ورزش

شاید اگر پول های هدر رفته در فوتبال سهم بودجه پژوهش و علم کشور می شد، امروز تحریم ها  نمی توانست اثری بر ایران مان بگذارد. از یک طرف استارتاپ ها و جوانانی که با ایده های خود می توانند کشور را از تهدیدات مصون کنند و از طرف دیگر مربیان ورزشی خارجی که با تهدیدات پول مان را به یغما میبرند. اما همه اینها از کجا آب می‌خورد؟

به عنوان مثال استراماچونی، مربی خارجی تیم استقلال که چند هفته ای است مدیران ما را اسیر خود کرده است تنها به دلیل نبود دانش کافی مدیریتی اینگونه توانسته بازی را به نفع خود تمام کند.

دکتر بیژن ذوالفقار نسب بازیکن سابق تیم ملی و مربی فوتبال درباره اتفاقات رخ داده پیرامون مربیان خارجی در ایران به سیناپرس گفت:مربیان درجه دو و سه اروپایی توسط دلالان وارد ایران می شوند و با بزرگ نمایی درباره آنها افکار عمومی را به سمتی هدایت می کنند که گویا اتفاق بزرگی در فوتبال کشور رخ داده است.از سوی دیگر مدیران غیر ورزشی که از تخصص کافی برخوردار نیستند از این مربیان حمایت می کنند.

رسانه های ما نیز با کمترین موفقیتی درباره این افراد بزرگ نمایی می کنند که به مرور زمان مشخص می شود این افراد از توانایی و صلاحیت کافی برخوردار نیستند و در نهایت چالش آفرین می شوند.
ذوالفقارنسب که سرمربی گری تیم های مختلف لیگ برتر را در کارنامه دارد، ادامه داد: استراماچونی به مدت یک سال و نیم در ایتالیا بیکار بوده  و هیچ باشگاهی حاضر نبود ایشان را با صد هزار دلار استخدام کند. با این وجود هنگامی که قرار شد با سه میلیون یورو به ایران بیاید تبلیغات بزرگی درباره وی انجام شد که دور از واقعیت بود.
بازیکن سابق پرسپولیس تصریح کرد:دلیل اصلی این چالش ها و جریحه دار شدن هواداران فوتبال ضعف مدیریتی است که بر ورزش ما حکمفرما شده است.

متأسفانه منابع مالی کافی در اختیار  مدیران غیر ورزشی و غیر متخصص قرارداده می شود که قادر نیستند از این منابع مالی درراه صحیح استفاده کنند.نتیجه حضور مدیران غیر ورزشی و غیر متخصص در  باشگاه ها نیز سلب اعتماد از ورزش قهرمانی و به خصوص فوتبال ملی ما بوده است.
این تحلیل گر مسائل ورزشی خاطر نشان کرد: من معتقدم مقصر همه این نابسامانی ها در فوتبال کشور مدیران غیر ورزشی هستند که به شکل های مختلف به ورزش کشور و فوتبال رسوخ کرده اند.

این وضعیت درباره فدارسیون فوتبال نیز وجود دارد و مدیرانی در این فدارسیون حضور دارند که از توانایی کافی برای مدیریت فوتبال کشور برخوردار نیستند.

متأسفانه این مدیران بدون مطالعه و شناخت کافی مربیانی را به فوتبال ایران می آوردند که نه تنها فوتبال ملی را جلو نمی برد وبلکه باعث چالش ها و مشکلات متعددی نیز برای ورزش کشور می شود.
ذوالفقار نسب در پایان  به سیناپرس گفت: هنگامی که مدیران باشگاه ها و فدارسیون فوتبال یک مربی خارجی را وارد فوتبال کشور می کنند باید از توانایی کافی برای پرداخت مطالبات آنها برخوردار باشند.

در شرایط کنونی آقای ویلموتس و استراماچونی به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود توسط فدارسیون فوتبال و باشگاه استقلال ایران را ترک کرده اند و  وضعیت آقای کالدرون در تیم پرسپولیس نیز مساعد نیست و هر لحظه احتمال این وجود دارد که وی نیز باشگاه پرسپولیس را به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود ترک کند.

این چالش ها نتیجه عدم برنامه ریزی و نداشتن یک رویکرد صحیحی ورزشی از سوی وزارت ورزش و فدراسیون ها و به خصوص فدراسیون فوتبال بوده است.

به گزارش سیناپرس، با همه این تفاسیر تا چه زمانی قرار است ایران تاوان مدیرانی را بدهد که مدیریت نمی دانند و از علم و دانش کافی برخوردار نیستند و تا کی میخواهیم ثروت کشور را برای پله شدن دیگران هدر دهیم .

گزارش: احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا