گزنه دشمن درد مفاصل

مطالعات اخیر محققان آمریکایی نشان می دهد گزنه گیاهی مفید با خواص درمانی بسیار زیادی است که در درمان مفاصل استفاده می شود همچنین گزنه با کاهش سطح مواد شیمیایی التهابی در بدن و با دخالت در نحوه انتقال سیگنال های درد به بدن عملکرد خوبی دارد.
در این مطالعه نشان داده شده است که گزنه برای درمان ماهیچه ها و مفاصل دردناک، آرتروز، اگزما، نقرس و کم خونی استفاده می شود؛همچنین گزنه برای درمان مشکلات ادراری در مراحل اولیه پروستات (هایپرپلازی یا پروستات خوش خیم)، عفونت های دستگاه ادراری، تب یونجه (رینیت آلرژیک) به کار برده می شود.

خواص گزنه در درمان پروستات

مطالعات انجام شده در خصوص فواید گیاه گزنه دراین تحقیق نشان داده است که گزنه برای درمان پروستات علائمی از جمله کاهش جریان ادرار، افتادگی مثانه و مداوم ادرار کردن که در اثر فشار غده پروستات بر روی مجرای ادراری ایجاد می شود موثر است همچنین گزنه در کاهش رشد برخی سلول های پروستات با فیناستراید (دارویی که معمولاً برای پروستات یا BPH تجویز می شود) تاثیر چشمگیری دارد. گفتنی است؛ این گیاه بر خلاف فیناستراید از اندازه پروستات کم نمی کند. توجه به این نکته ضروری است که افراد مبتلا به BPH(هایپرپلازی خوش خیم پروستات) نباید خود را با گزنه درمان کنند و برای تشخیص و یا رد سرطان پروستات به پزشک مراجعه کنند.
گزنه و درمان آرتروز
این مطالعات نشان داده است که در گذشته از ساقه و برگ گیاه گزنه برای درمان آرتروز و تسکین درد عضلات استفاده شده است به این صورت که با استفاده از برگ گزنه به صورت موضعی در ناحیه دردناک مفاصل از هرگونه درد رهایی پیدا می کردند.
خواص گزنه برای بهبود تب یونجه
در این مطالعه نشان داده شده است که گزنه به کاهش عطسه و خارش درافراد مبتلا به تب یونجه کمک می کند. همچنین در مطالعات دیگری مشخص شده است که ۵۷% از بیماران گزنه را در تسکین آلرژی موثر اعلام کردند و نسبت به دیگر داروهای مناسب برای بهبود آلرژی گزنه را دارای ارزش فراوانی دانسته اند. پزشکان در این مطالعه توصیه می کنند که افراد می توانند قبل از شروع فصل تب یونجه، گیاه گزنه را به صورت خشک شده و بخارپز برای تسکین حساسیت های آلرژن استفاده کنند.

سایر خواص گزنه

در این مطالعه نشان داده شده است که گزنه می تواند قند خون را کاهش دهد و از این جهت بیماران دیابتی در مصرف گزنه باید دقت بیشتری داشته باشند و به صورت مرتب قند خون خود را کنترل کرده همچنین گزنه می تواند در کاهش فشار خون تاثیر به سزایی داشته باشد البته در خصوص اثبات این نتایج نیازمند به تحقیق و مطالعه بیشتر است.
عوارض جانبی مصرف گیاه گزنه
گزنه را می توان به اشکال مختلفی از جمله دمنوش، عصاره مایع و پماد موضعی استفاده کرد البته استفاده از گیاهان دارویی همواره میتوانند عوارض جانبی نیز به همراه داشته باشند و یا اینکه با عملکرد داروهای دیگر در تعامل نباشد به همین منظور مصرف هریک از این گیاهان بنا به تشخیص پزشک متخصص باید مصرف شود.محققان در این مطالعه اشاره کردند که مصرف بیش از اندازه گیاه گزنه می تواند سبب ناراحتی هایی از جمله معده درد های خفیف، احتباس مایعات، تعریف، اسهال و کهیر شود بنابراین به سبب حساسیت های آلرژیک تماس با این گیاه نیازمند دقت فراوانی است همچنین گزنه را هرگز نباید به عنوان پماد بر روی زخم های باز استفاده گردد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا