گام بلند چین برای فتح مریخ

کشور چین را می‌توان از اعضای نسبتاً جدید اما پرکار کشورهای سازنده راکت‌های فضاپیما دانست. مهم‌ترین فضاپیمای ساخته‌شده توسط چین؛ خانواده راکت‌های لانگ مارچ هستند که در انواع و اندازه‌های مختلفی تهیه و تولید می‌شوند.

سازمان فضایی چین به‌تازگی در حال اجرای یک پرتاب آزمایشی از نسل جدید راکت‌های لانگ مارچ 5 (Long March-5) است که می‌تواند معادلات دنیای اکتشافات فضایی را به نفع شرق به هم بزند.

بر اساس  گزارش سازمان فضایی چین، این راکت که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین راکت فضاپیمای چینی یاد می‌شود، روز گذشته به‌طور عمودی به محل پرتاب خود در مرکز فضایی ونچانگ (Wenchang Space Launch Center) در جنوب استان هاینان منتقل شد.

این راکت فضاپیما که به‌طور اختصاصی با عنوان Long March-5 Y3 معرفی‌شده است، قرار است بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در پایان ماه دسامبر سال جاری برابر با دهم دی‌ماه به مأموریت اعزام شود.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن این عملیات، راکت لانگ مارچ 5  وظیفه دارد اولین کاوشگر مریخ چین را به مأموریت بفرستد. البته جاه‌طلبی‌های سازمان فضایی چین به مریخ ختم نشده  و کاوشگر ماه که با عنوان Chang'e-5 معرفی‌شده نیز قرار است با این راکت فضاپیما به مأموریت اعزام شود.  علاوه بر این ، از نسخه اصلاح‌شده این راکت به نام Long Long-5B برای ساخت ایستگاه فضایی چین استفاده خواهد شد.

 مهندسان فضایی پس از انتقال به ونچانگ در پایان ماه اکتبر ، یک مجمع عمومی را انجام داده و آزمایش‌هایی را روی این راکت انجام داده‌اند. حمل‌ونقل این راکت بزرگ به منطقه پرتاب در صبح روز شنبه انجام‌شده و حدود دو ساعت طول کشید. مهندسان فضایی قبل از پرتاب ، معاینه نهایی را انجام داده و آزمایش می‌کنند.

انجام این عملیات را می‌توان مهم‌ترین و برجسته‌ترین برنامه فضایی چین در سال جاری محسوب کرد زیرا این موشک بزرگ کلید مأموریت‌های فضایی آینده چین به شمار می‌رود.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن این عملیات، راکت لانگ مارچ 5  وظیفه دارد اولین کاوشگر مریخ چین را به مأموریت بفرستد. البته جاه‌طلبی‌های سازمان فضایی چین به مریخ ختم نشده  و کاوشگر ماه که با عنوان Chang'e-5 معرفی‌شده نیز قرار است با این راکت فضاپیما به مأموریت اعزام شود.  علاوه بر این ، از نسخه اصلاح‌شده این راکت به نام Long Long-5B برای ساخت ایستگاه فضایی چین استفاده خواهد شد.

سازمان فضایی چین از راکت‌های فضاپیمای متعددی استفاده می‌کند که مشهورترین عضو این خانواده ،راکت‌های مدرن ماهواره‌بر لانگ مارچ – 6 است. راکت‌های Long March-6 از سوخت مایع ویژه‌ای استفاده می‌کنند که فاقد آلاینده‌های جوی بوده و برای محیط‌ زیست مضر نخواهد بود.

  به گفته مقامات آژانس فضائی چین؛ این راکت‌های ماهواره‌بر ازاین‌پس برای مأموریت‌های ارسال ریز ماهواره‌ها به مدار زمین استفاده خواهند شد. سوخت مورداستفاده قرارگرفته در این راکت‌های ماهواره‌بر، سوختی مایع بوده و ترکیبی از اکسیژن مایع و کروسین kerosene ( نفت سفید ) است . به گفته کارشناسان، این نخستین راکت ماهواره‌بر ساخته‌شده توسط چین است که فاقد آلاینده‌های جوی بوده و به محیط‌زیست آسیب نمی‌رساند.

بر اساس گزارش‌های رسمی منتشرشده در این رابطه ؛ طراحی و ساخت راکت‌های ماهواره‌بر لانگ مارچ – 6 توسط آکادمی فناوری‌های فضائی شانگهای Shanghai Academy of Spaceflight Technology  و با همکاری شرکت علوم و فناوری فضائی چین China Aerospace Science and Technology Corporation انجام‌شده است .

البته راکت‌های لانگ مارچ 6 تنها گزینه مورداستفاده چین نبوده و انواع راکت‌های لانگ مارچ 3 و 5 نیز در مأموریت‌های مختلف فضائی این کشور استفاده می‌شود.  نسل جدید راکت‌های فضاپیمای Long March-5 قادر خواهند بود تا محموله‌هایی با وزن بیست‌وپنج تن را به لایه‌های پایین مدار منتقل کرده و یا محموله‌هایی با وزن چهارده تن را به سفرهای فضائی دورتر انتقال دهند .

راکت فضاپیمای Long March-7 نیز قادر به انتقال محموله‌هایی با وزن سیزده و نیم تن به لایه‌های پائینی مدار زمین بوده همچنین قادر به حمل محموله‌هایی با وزن پنج و نیم تن به فاصله 700 کیلومتری زمین خواهد بود. به‌این‌ترتیب سازمان فضائی چین با تکیه‌بر قدرت مدل‌های مختلف راکت‌های لانگ مارچ؛ توانائی انجام مأموریت‌های مختلف فضایی را دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا