شهرهای تالابی جهان در فهرست سایت رامسر قرار می گیرند

 محسن سلیمانی روزبهانی  در گفت و گو با ایرنا افزود: کنوانسیون رامسر قدیمی ترین معاهده محیط زیستی دنیا است، پیمانی بین المللی برای حفاظت از تالاب ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آنها به ویژه پرندگان آبزی است که در سال ۱۹۷۱ در شهر رامسر به تصویب رسید و اکنون ۱۶۰ کشور جهان عضو این پیمان هستند.وی اظهار کرد: تالاب هایی که دارای ارزش اکوسیستمی بالایی هستند در این سایت به ثبت می رسند که این روند امتیازی برای آن کشور محسوب می شود.

سلیمانی گفت: در دوازدهمین اجلاس کشورهای متعاهد به کنوانسیون رامسر که 1 تا 9 ژوئن ( 11 تا 19 خرداد ) در اروگوئه برگزار شد، مصوب شد بعد از این شهرهای تالابی کشورها نیز معرفی و در فهرست رامسر سایت قرار گیرند.
مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران اظهار کرد: تاکنون فقط نام تالاب ها در کنوانسیون رامسر ثبت می شد اما با تصویب در اجلاس اروگوئه از این پس نام شهرهایی که مسوولان آن برای حفاظت از تالاب های خود اقدامات سازنده ای انجام داده باشند نیز در این فهرست قرار می گیرد.

سلیمانی گفت: بعد از مشخص شدن شهرها و قرار گرفتن در فهرست کنوانسیون رامسر، از سوی این کنوانسیون نشانی به عنوان شهر تالابی به آنها اعطا می شود.
وی تاکید کرد: معرفی شهر تالابی نقش به سزایی در توسعه صنعت اکوتوریسم و به مرور رونق اقتصادی آن منطقه دارد که قطعا موجب تشویق مسوولان شهری و شهروندان برای حفاظت از تالاب ها برای قرار گرفتن در فهرست رامسر سایت می شود.

سلیمانی گفت: با توجه به گسترش ریزگردها و تبدیل شدن تالاب ها به منشا بروز گرد و غبار ، قطعا تصویب چنین مواردی که موجب تشویق کشورها در راستای حفاظت از تالاب هایشان می شود ، می تواند نقش اساسی در کند شدن و نهایت توقف خشک شدن تالاب ها داشته باشد.حدود 250 تالاب در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸۴ تالاب دارای اهمیت است و از این بین ۲۴ تالاب بین المللی بوده و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار دارد.
ورود فاضلاب های خانگی، صنعتی ،سموم شیمیایی و برداشت بی رویه از منابع بالادستی تالاب ها تهدیداتی است که این حوضه های آبی را تهدید می کند. اکنون تالاب های شورگل، یادگارلو، انزلی، شادگان، خورموسی، نیریز، پریشان، ارومیه، کمیجان و هامون برخی تالاب هایی هستند که در معرض خطر تغییرات اکولوژیکی بوده و به همین دلیل در فهرست مونترال قرار گرفته اند.

تالاب هایی که در شرایط بد زیست محیطی قرار دارند در فهرست مونترال که کنوانسیونی در مورد حفاظت از تالاب ها است، قرار می گیرند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا