نگرانی بابت خروج سرمایه هایی که از ایران می روند

دراین خصوص دکتر محمود نگهبان سلامی، نایب رییس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با سیناپرس گفت: مهاجرت نخبگان علمی کشور یکی از موضوعات مهمی است که به صورت همزمان در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،وزارت علوم و تحقیقات و کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار داشته است. جامعه برای تربیت نخبگان علمی هزینه زیادی پرداخت کرده و به همین دلیل باید شرایطی فراهم شود که این نخبگان در کشور باقی بمانند و به کشور خدمت کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: متأسفانه در سال های اخیر که کشور در وضعیت تحریم های امریکا قرار داشته، مبادلات علمی مان با کشورهای دیکر با مشکلاتی مواجه بوده است؛ به همین دلیل برخی از نخبگان علمی برای پیشرفت خود کشور را ترک کرده اند و امروز این برا یمان معضلی بزرگ به حساب می آید.

اغلب مهاجرت ها در بین رتبه های برتر کنکور و نفرات برتر المپیادهای علمی بوده است.دلیل آن نیز این است که این نخبگان هنگامی که کیفیت دانشگاه های داخلی را با دانشگاه های کشورهای خارجی مقایسه می کنند و از طرف دیگر با پیشنهادهای خوبی از طرف کشورهای توسعه یافته مواجه می شوند در نهایت ترجیح می دهند کشور را ترک کنند و در دانشگاه های معتبر جهان تحصیل کنند.

به گزارش سیناپرس، در کمیسیون آموزش مجلس با مسوولان وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری جلسات مختلفی برگزار کردیم و برای حمایت از نخبگان علمی صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس شد و در سال97 و98 اعتبارات خوبی هم به آن تعلق گرفت.

 نماینده خواف در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هدف ما تشویق نوآوری و خلاقیت نخبگان کشور است. به همین دلیل تلاش می کنیم دستاوردهای علمی و صنعتی نخبگان در تقویت صنعت و علم کشور به کار گرفته شود. اگر نخبگان  احساس کنند در کشور به توانایی ها و نوآوری های آنها توجه می شود هیچ وقت مملکت را ترک نمی کنند،همانطور که مشخص است،اغلب نخبگانی که کشور را ترک کرده اند به دلیل بی توجهی به توانایی های آنها بوده است.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار سیناپرس درباره اینکه میزان مهاجرت نخبگان علمی در چه زمینه هایی بیشتر بوده، خاطرنشان کرد: اغلب این مهاجرت ها در بین رتبه های برتر کنکور و نفرات برتر المپیادهای علمی بوده است.

دلیل آن نیز این است که این نخبگان هنگامی که کیفیت دانشگاه های داخلی را با دانشگاه های کشورهای خارجی مقایسه می کنند و از طرف دیگر با پیشنهادهای خوبی از طرف کشورهای توسعه یافته مواجه می شوند در نهایت ترجیح می دهند کشور را ترک کنند و در دانشگاه های معتبر جهان تحصیل کنند.

من معتقدم این موضوع، مساله ای نگران کننده است. به همین دلیل در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جلسات مختلفی را با معاون علمی ریاست جمهوری برگزار کردیم و در جلسات به دنبال این بودیم که با بهبود شرایط  ادامه تحصیل رتبه های برتر کنکور و المپیادها، اجازه ندهیم این افراد از کشور خارج شوند.

نگهبان سلامی در پایان یادآور شد: درکشور باید شرایطی برای نخبگان فراهم شود که این سرمایه های ملی برای ادامه تحصیل و زندگی خود احساس نیاز نکنند تا بخواهند به سبب آن مهاجرت کنند.

خوشبختانه در سال های اخیر کیفیت دانشگاه های کشور نسبت به گذشته افزایش داشته و به همین دلیل بخش عمده ای از نخبگان علمی که قصد داشتند کشور را ترک کنند از تصمیم خود منصرف شده و در همین دانشگاه ها تحصیل کرده اند.

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا