رفع آلودگی هوا با علم و فناوری

رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه علم و فناوری خروجی‌های متفاوتی دارد، گفت: یکی از این خروجی ها انرژی های تجدید پذیر است، مانند انرژی های خورشیدی، بادی، زمین گرمایی که همه این ها انرژی های بی نهایتی هستند که خداوند در اختیار انسان ها گذاشته است.
وی استفاده از این انرژی ها در ایران را حدود ۸۰۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: در کشور اهتمامی نیز به توسعه تکنولوژی شده است. مثلا طراحی و ساخت توربین های بادی تا دو و نیم مگاوات، که از انرژی باد برای تولیدبرق استفاده می‌کند، در کشور بومی شده است، بخش بعدی نیز انرژی خورشیدی است که امروزه خیلی از شهرهای بزرگ دنیا به آن روی آورده اند.
امیری نیا ادامه داد: استفاده از انرژی های خورشیدی و تبدیل آن به انرژی های الکتریکی، حتی در برخی از شهرهای دنیا مانند مونیخ و لندن که در این شهرها میزان تابش خورشید بسیار کم تراز ایران است، صورت می گیرد و در این شهرها افراد را تشویق کرده اند که خانه های مسکونی و ساختمان های اداری‌شان را مجهز به سیستم انرژی خورشیدی کنند.
رئیس انجمن انرژی های تجدید پذیر گفت: هزینه تمام شده این کار از هزینه فرصت سوزاندن سوخت فسیلی بسیار کمتر است و برای کشور صرفه اقتصادی، اجتماعی، زیست مجیطی و حتی پدافندغیرعامل دارد، یعنی بجای اینکه انرژی فسیلی را به گرمایش یا برق تبدیل کنیم، می توانیم از انرژی لایزال خورشیدی استفاده کنیم و آلودگی که امروزه در هوای تهران مشاهده می‌کنیم را کاهش دهیم.

وی گفت: بسیاری از شهرهای دنیا اقدام به طراحی راه حل هایی کردند که بخش مهمی از این راه حل ها به کمک علم و فناوری است.

 به عنوان نمونه خودروهای الکتریکی و هیبریدی درحال حاضر بخش زیادی از آلودگی هوا را در کلانشهرهای دنیا مانند شهر شانگهای چین، کاهش داده اند که متاسفانه در کشور ما بازار تولید این خودروها ایجاد نشده است اما در کشور پایه های علم وفناوری را داریم

امیری‌نیا گفت: علم و فناوری امروزه در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی دارد و آرزوی ما به عنوان انجمن انرژیهای تجدیدپذیر کشور این است که یک حکمرانی موفق انرژی تجدیدپذیر داشته باشیم تا بتوانیم مشکل آلودگی هوا را حل کنیم، البته این موضوع نیازمند یک اراده ملی است.

با علم و فناوری مشکل آلودگی هوا به زودی حل می شود

وی ادامه داد: من یقین دارم که تا ۱۰ سال آینده میتوانیم شهرهای پاک و غیرآلوده داشته باشیم تا این هزینه های بسیار گزاف و پنهان تعطیلی مدارس، دانشگاه و درمان بیماری هایی که ناشی از آلودگی هواست، صرف توسعه کشور شود و سلامت جامعه را به همراه داشته باشد. قوام ریشه ها و پایه های این حرکت، علم و فناوری است، بخصوص درتوسعه انرژی های تجدیدپذیر که در این زنجیره دانشگاه ها پایه هایش را دارند، ولی حکمرانی برای ایجاد بازار استفاده از محصولات داخل هنوز به صورت مطلوب ایجاد نشده است.

وی گفت: سند راهبرد ملی توسعه دانش بنیان انرژی های تجدیدپذیر در شورایعالی انقلاب فرهنگی تقریبا نهایی شده است و برای اینکه این سند به تصویب نهایی برسد، همه دستگاه‌ها باید دست به دست هم بدهند و با استفاده از علم و فناوری یک تحول در آب و هوای کشور برای نسل آینده داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا