ضمانت زنجیره ای برای وام ازدواج

محمد وحدتی گفت : در شرایط کنونی دغدغه اصلی جوانان برای ازدواج مسایل اقتصادی است که افزایش مبلغ وام ازدواج اقدام مناسبی برای تشویق جوانان برای ازدواج بوده است. با این وجود در نحوه پرداخت این وام توسط بانک ها مشکلاتی وجود دارد و برخی از جوانان با معضلاتی برای دریافت وام ازدواج مواجه بوده اند.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس ادامه داد: بسیاری از جوانان روستایی هنگامی که برای اخذ وام ازدواج به بانک ها مراجعه می کنند با مشکل ضامن مواجه هستند به همین دلیل در این زمینه با موانع جدی مواجه می شوند.

بنابراین مجلس و دولت این طرح را تصویب کردند اما بانک ها به راحتی و بدون دغدغه  آن را پرداخت نمی کنند. بسیاری از جوانان اقشار ضعیف جامعه یا آشنای کارمند و معتبر ندارند و یا اینکه کسی به راحتی ضمانت آنها را قبول نمی کند. به همین دلیل برخی از جوانان علی رغم اینکه به این وام نیاز ضروری دارند اما به راحتی نمی توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

در همین راستا به دنبال تصویب وام باید راهکاری نیز در نظر گرفته شود که کسانی که به این وام نیاز دارند بتوانند بدون مشکل آن را دریافت کنند.

 دکتر وحدتی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال99 به دنبال این است که ضمانت وام ازدواج را به صورت زنجیره ای در نظر بگیرد تا جوانان به صورت زنجیره ای ضامن یکدیگر شوند و هر کدام به دیگری کمک کند. این اتفاق در وام مسکن روستایی نیز رخ داد و جوانان بدون نیاز به ضمانت کارمندی یا ملکی ضمانت یکدیگر را به صورت زنجیره ای برعهده گرفتند تا روند اخذ وام با مشکل جدی مواجه نشود.

 وی افزود: مجلس شورای اسلامی به دنبال این است که طرح مذکور در سال آینده در مسأله وام ازدواج نیز مورد استفاده قرار بگیرد تا جوانان بدون نیاز به ضامن بتوانند از تسهیلات وام ازدواج بهره ببرند.

 نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس درگفتگو با خبرنگار سیناپرس خاطر نشان کرد: افزایش مبلغ وام ازدواج تنها راهکار تشویق جوانان برای ازدواج نیست، اما راهکار مهمی است.زیرا مسأله ازدواج دارای ابعاد زیادی مانند شغل و مسکن جوانان نیز می شود و نمی توان تنها به افزایش مبلغ وام ازدواج برای تشویق جوانان به ازدواج دلخوش کرد.

نکته حایز اهمیت این است که افزایش مبلغ وام ازدواج انگیزه جوانان را برای ازدواج بیشتر می کند و سرمایه اولیه را در اختیار آنها قرار می دهد. با این وجود مسوولان باید به فکر حل کردن سایر مشکلات ازدواج جوانان مانند تهیه مسکن و اشتغال نیز باشند.

بدون شک اگر این مشکلات نیز حل شود انگیزه جوانان جامعه نسبت به ازدواج بیشتر خواهد شد و بسیاری از آسیب های اجتماعی از بین خواهد رفت.

به گزارش سیناپرس، طبق مصوبه مجلس در بند (الف) تبصره (16) لایحه بودجه 98 آمده است:  به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوجهایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از 1396/1/1 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

گفتنی است تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجها در سال ١٣٩٩ سیصد میلیون (۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت پنجساله با أخذ یک ضامن معتبر و سفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا