درآمدزایی با تولید انیمیشن

سید محمد حسین سجادی نیری به سیناپرس گفت: زیست بوم جایی است که یک سری از عناصر کنار هم  فعالیت می کنند، ادامه حیات می دهند و به توسعه آن کمک می کنند. یکی از عناصر زیست بوم های فناوری، پارک های علم و فناوری هستند که پس از چرخه شتاب دهنده ها و مراکز رشد قرار دارند. اصولا شرکت هایی که اصطلاحا از آب و گل در آمده اند و توسعه پیدا کرده اند، در پارک های علم و فناوری مستقر می شوند.

وی افزود: طبیعتا یک پارک تخصصی نیازمند این است که خدمات تخصصی ارایه بدهد بنابراین یکی از اقدامات جدی که پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مستقر در دانشگاه علم و فرهنگ می تواند در این عرصه انجام دهد، ایجاد زیرساخت های خدمت رسانی تخصصی به شرکت هایی فعال این حوزه است؛ ایجاد زیرساخت هایی مانند موشن کپشن و کلونی کردن(کنارهم قرار دادن) شرکت هایی که بتوانند با یکدیگر تبادل مالی داشته باشند، از جمله خدماتی است که این پارک می تواند در حوزه انیمیشن ارایه دهد.

به گفته وی، شکل گیری پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در این اکوسیستم اتفاق بسیار خوبی است. هرچند این پارک هم اکنون در ابتدای راه است اما امیدواریم با توسعه پردیس های آن در سراسر کشور، در آینده ای نزدیک خدمات بیشتری به حوزه صنایع خلاق ارایه شود.

وی اظهارداشت: حوزه صنایع خلاق، از جمله حوزه هایی است که پتانسیل صادراتی زیادی دارد، این در حالی است که اکنون ما در کشور به این موضوع اصلا توجه نکرده ایم.

وی صنایع خلاق را فرصت صادراتی جدی برای ایران عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حوزه صنایع خلاق به صورت سوبسیدی و یارانه ای فعالیت می کند، در صورتی که این حوزه می تواند پیامدهای بسیار خوبی داشته باشد. به عنوان مثال اکنون یکی از انیمیشن های کوچک ایرانی در چهارصد سینمای روسیه به نمایش درآمده است؛ یعنی درآمد زایی دارد. محصولی نرم و غیر ملموس که درگیر مسایل گمرکی و خدمات پس از فروش نیست و می تواند در عرصه بین المللی عرضه شود.

بازارسازی محصولات کاراکتر محور

علی کاشفی پور، رئیس حوزه هنری دیجیتال نیز با اشاره به  ضرورت تولید محصولات کاراکتر محور به سیناپرس گفت: بازار سازی فرهنگی محصولات جانبی شخصیت ها و کاراکترهای حوزه انیمیشن( شکرستان)، برنامه های عروسکی( کلاه قرمزی، مدرسه موش ها) یا حتی داستان های کمیک، از جمله مباحث مهم و قابل توجهی است که اکنون در اقتصاد فرهنگی مطرح می شود.

وی افزود: بخش عظیمی از درآمدهای جانبی این حوزه اکنون بر مبنای شخصیت های اسباب بازی ها یا عروسکی های فیزیکی یا دیجیتالی در بخش هایی مانند البسه، پوشاک، نوشت افزار، مواد خوراکی و غیره حاصل می شود.

وی خاطرنشان کرد: توجه به مباحث حقوقی و مالکیت معنوی از جمله مشکلاتی است که اکنون در ایران با آن مواجه هستیم. سرمایه گذاران باید طبق قواعد به جای استفاده رایگان از شخصیت های کارتونی خارجی، پایبند به شخصیت های محصولات ایرانی باشند. نحوه سفارش دهی و تولید این بخش ها نیز باید تبدیل به جریانی منظم و اقتصادی و البته تاثیرگذار از لحاظ فرهنگی شود.

وی به ضرورت تغییر نگرش سرمایه گذاران این بخش اشاره کرد و اظهارداشت: سرمایه گذاران باید به صورت تخصصی و حرفه ای بدانند که این محصول ها چگونه طراحی می شوند و کدام بازارها را می توانند در اختیار بگیرند.

به گفته وی، سود این محصول ها نباید محدود باشد بلکه باید تبدیل به جریانی ماندگار و مستمر شود. متاسفانه اکنون کارهایی محدود در این حوزه انجام شده است که ماندگار نبوده اند.

وی ادامه داد: تولید این محصولات دارای چند بعد است. نخست، طراحی این محصولات باید تخصصی باشد و به درستی انجام شود. دوم، محصولات طراحی شده باید به درستی تولید شوند. سوم، بحث مارکتینگ و بازاریابی این محصولات مطرح است. پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از جمله پارک هایی است که می تواند در هر سه بخش نقش آفرینی داشته باشد.

وی بیان کرد: جریان سازی بخش بین الملل این حوزه نیز ضروری است. خوشبختانه هم اکنون چشم انداز بین المللی برای این حوزه دیده شده است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا