هوس های غذایی نشانه چیست؟

اگر شما هم جز افرادی هستید که هوس های غذایی زیادی دارید احتمالا با این جمله برخورد کردید: مهم نیست این ها در ذهن توست.

تحقیقات جدید نشان می دهند حق با آن ها است. هوس های غذایی در ذهن ما شکل می گیرند. در واقع در مغز افراد مناطق خاصی وجود دارد که مسئولیت حافظه و احساس لذت را بر عهده دارد. این مناطق از مغز مقصر نگه داشتن هوس های غذایی افراد است!

این که غذاهای خاصی را هوس می‌کنیم، در کارکرد مغز و برخی فاکتورهای خارجی چون استرس و خستگی ریشه دارد.هوس غذایی به میل شدید برای خوردن یک غذای خاص اطلاق می‌شود. ما اغلب غذاهای سرشار از چربی و قند مانند غذاهای فرآوری شده را هوس می‌کنیم، زیرا مصرف این نوع از مواد غذایی باعث می‌شود مغز هورمون‌هایی را آزاد کند که حس خوب ایجاد می‌کنند. هوس‌های غذایی به مراکز پاداش و حافظه مغز ارتباط دارند که باعث می‌شود هوس خوردن غذایی را بکنیم که حس خوبی نسبت به آن داریم.

هوس‌های غذایی همچنین ممکن است در اثر عوامل خارجی مانند افسردگی، خستگی و کمبود خواب ایجاد شوند. تحت استرس، بدن ما هوس کربوهیدرات می‌کند که مصرف آن با بالا بردن میزان سروتونین اثر آرامش بخش دارد. خوردن غذاهایی که ترکیبی از چربی و قند هستند نیز هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد.

اگرچه باور عموم بر آن است که هوس‌های غذایی از وجود یک مشکل جسمی حکایت دارند، اما هیچ مدرک علمی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد. البته این امر در مورد ولع برای خوردن نمک مصداق ندارد. کمبود سدیم در فرد میلی شدید برای خوردن غذاهای شور ایجاد می‌کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا