تاثیر کانون احساس بر تصمیم گیری

مطالعات دانشگاه رایس و کلمبیا نشان می دهد که قرار دادن کانون احساسای در مغز یا قلب توسط افراد می تواند تاثیر چشم گیری بر روی تصمیم گیری آنها داشته باشد.

در مجموع باید گفت که این مطالعه نشان داده است که مردم گرایش دارند که  تمرکز خود را در درون مغز قرار دهند. هاجو آدام به عنوان سرپرست این تحقیق، در این باره می گوید که این تحقیق نخستین گام در جهت احیا بحث درباره این که فرد مقر فرمان دهی و یا اصطلاحا  خودیت بدن خود را کدام بخش می داند. شایان ذکر است که ریشه این بحث به فلاسفه یونان باز می گردد.

آدام در ادامه بیان کرد: «تعیین جایگاه "خود" در قلب یا مغز به طور سیستماتیک به تفسیر شخص بازمی گردد. این امر بر روی برداشت هایی که افراد از افکار، احساسات و اعمالشان در ارتباط با دیگران دارند باز می گردد. اما به هرحال این که افراد جایگاه "خود" را در مغز می دانند یا قلب بر روی عقاید آنها درباره مسائل پزشکی و همچنین مشارکت های اجتماعی تاثیر می گذارد.»

این نتایج حامی این نکته است که زمانی که مردم به جای گذاری "خود" می پردازند ممکن است یک ویژگی قابل توجه باشد که به رویکردهای روانی مردم تصمیات شکل می دهد و به این ترتیب شاهد این هستیم که افراد به دو دسته قلب محور و مغز محور تقسیم می‌ شوند.

به این ترتیب مواردی مانند قدرت رهبری، بازاریابی و سایر موارد به طور مستقیم با قلب محور بودن و یا مغز محور بودن افراد ارتباط دارد و ممکن است دو فرد با قابلیت‌ های بنیادی مشابه در یک زمینه، تنها به خاطر تعیین تفسیرشان از خود در قلب یا مغز با یکدیگر تفاوت هایی بنیادی در عمل را نشان بدهند.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا