فرهنگ بیمه باید توسعه یابد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه با موضوع "افزایش ضریب نفوذ بیمه؛ چالش ها و راهکارها"،  با بیان اینکه همه تلاش دولت یازدهم و دوازدهم بر این امر متمرکز بود که ریسک را به حداقل کاهش دهد، صنعت بیمه با برجام رونق یافت.

دکتر روحانی در این همایش که همزمان با روز ملی بیمه در مرکز همایش‌های برج بزرگ میلاد برگزار شد، با تبریک این روز به همه دست‌اندرکاران، مسئولین، مدیران شرکت‌ها و اساتید، پژوهشگران و کارشناسان صنعت بیمه کشور، اظهار امیدواری کرد 13 آذر که روز تجلیل از روز صنعت بیمه کشور است، بتواند روحیه جدیدی برای دست‌اندرکاران جهت خدمت بیشتر به مردم عزیز کشورمان بوجود آورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ظاهر صنعت بیمه بیشتر در قالب اقتصادی و جزو بازارهای مالی گنجانده می‌شود و در کنار بازار سرمایه و پول است، افزود: واقعیت این است که ماهیت بیمه در حقیقت امنیت‌بخشی به جامعه بوده و باید ریل تأمین اجتماعی تعریف شود.

دکتر روحانی اظهار داشت: بیمه می خواهد در روزهای سختی به مردم جامعه اعم از تولیدگر، کشاورز، صنعتگر و کارآفرین یا کسی که دارای کارگاه و فروشگاه بوده و یا مردم عادی که زندگی روزمره دارند، اطمینان یاری دهد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بیمه می‌خواهد به مردم بگوید که در روز خسارت و مشکلات تنها نیستید و یار و یاوری به نام صنعت بیمه در اختیار دارید و شرکت بیمه برای یاری شما آماده است.

دکتر روحانی افزود: عملکرد صنعت بیمه و شرکت‌های مربوط به آن باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس آرامش کنند و اگر خدای ناکرده تصادف یا حادثه‌ای پیش آمد بدانند که در زمان کوتاهی مشکل آنان حل می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت سرعت عمل در جبران خسارات مردم، گفت: سرعت عمل و از بین بردن بروکراسی در زمینه تأمین خسارت، کارشناسی فوری تعیین و پرداخت خسارت در واقع اصل تأمین است و تأمین اجتماعی به معنای دادن امنیت و آرامش به مردم است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در شرایط امروز صنعت بیمه برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد، افزود: ایران، کشوری است که در معرض ریسک‌های خاص خود قرار دارد و طی 41 سال گذشته تحت فشارهای تحریمی بوده‌ایم، بویژه در 2 سال اخیر که شدیدترین فشار تحریمی بر کشور وارد شده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه تمامی تلاش دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که ریسک را در زندگی مردم به حداقل کاهش دهد، گفت: معمولاً ریسک را نمی‌توانیم به صفر برسانیم، اما می‌توان با انجام اقداماتی آن را کاهش داد.

رئیس جمهور اظهارداشت: وقتی دولت یازدهم آغاز بکار کرد، کشور در تحریم پلکانی قرار داشت، به گونه‌ای که براساس تحریم‌هایی که سازمان ملل هم از آن پشتیبانی می‌کرد مجاز بودیم که در آن سال یک میلیون بشکه نفت بفروشیم و از این مقدار سالانه 20 درصد کاهش می یافت.

دکتر روحانی افزود: اولین اقدام دولت این بود که توانست این 20 درصد کاهش فروش نفت را حذف کند، یعنی در مذاکرات اولیه قرار شد، برای ادامه روند مذاکره، صادرات نفت ایران کاهش پیدا نکند.

رئیس جمهور ادامه داد: دومین قدم این بود که ما معتقدیم بودیم برای حل این مسأله باید مذاکرات در سطح بالاتری انجام شود و در همین راستا برای اولین بار پس از انقلاب در سال 92 و در آغاز کار دولت یازدهم بین وزیر امور خارجه ایران و آمریکا گفتگو و مذاکره آغاز شد که این کار ممکن است از دید افرادی که در سیاست سررشته زیادی ندارند، اقدام ساده‌ای به شمار آید در حالی که این کار بسیار مهم و بزرگ بود و دلیل آن این بود که ما به مردم قول داده بودیم، ظرف 100 روز شاهد اولین تحول در این زمینه باشند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مشاوران و همراهانم در سفر نیویورک مرا قانع کردند که برای پیشرفت مذاکرات بهتر است جواب تلفن رئیس جمهور آمریکا را بدهم و این موضوعی بود که مورد تردید من بود، اما وقتی که همه مشاوران و همراهان به اتفاق این نظر را داشتند، قبول کردم، گفت: در آخرین لحظاتی که در نیویورک حضور داشتم، رئیس جمهور آمریکا در هتل محل اقامت با من تماس گرفت و پاسخ تلفن او را دادم و این صحبت کوتاه حدوداً 20 دقیقه‌ای یک لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در این گفتگوی تلفنی چارچوب مذاکرات را مشخص کردیم و رئیس جمهور آمریکا 3 موضوع را برای مذاکره مطرح کرد و من در آن مکالمه گفتم که راجع به 3 موضوع آمادگی برای مذاکره نداریم، اما اگر موضوع اول که مذاکره در مسأله هسته‌ای است، به نتیجه برسد و شما آن را درست انجام دهید، موضوع دوم و سوم هم می‌تواند در دستور کار مذاکره قرار بگیرد.

دکتر روحانی اظهارداشت: این اقدام باعث شد در کمتر از 100 روز به توافق موقت ژنو دست پیدا کنیم که در این توافق به طور موقت تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها به طور موقت برداشته شد که از جمله آن این بود که از محل پول‌هایی که در بانک‌های آمریکا بلوکه شده بود، ماهانه 700 میلیون دلار در اختیار ایران قرار می‌گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه از جمله توافق‌های موقت ژنو این بود که حق غنی‌سازی ایران، به رسمیت شناخته شد، گفت:‌ این مهم‌ترین دستاورد در مذاکرات کمتر از 100 روز بود که البته هیچ‌کس حتی کارشناسان دولت هم باور نمی‌کردند که بتوانیم در مذاکرات از 6 قدرت بزرگ دنیا این موضوع را بگیریم که ایران در داخل کشور خود حق غنی‌سازی دارد و این برخلاف آن چیزی بود که در قطعنامه‌های سازمان ملل متحد عنوان شده بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه پس از آن ، دور بعدی مذاکرات را با این هدف آغاز کردیم که در پایان آن باید تمامی قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران یکجا لغو شود که البته بسیاری هم این را دست نیافتنی می‌دانستند، گفت: این موضوعی بود که هیچ متخصص حقوق بین‌الملل آن را باور نمی‌کرد که 6 قطعنامه فصل 7 منشور سازمان ملل متحد که حتی لحظه‌ای آن را اجرا نکرده‌ایم، توسط شورای امنیت به طور یکجا لغو شود، اما این کار به انجام رسید و پس از توافق در مدت کوتاهی با قعطنامه 2231 قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران لغو شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای شرایط در بخش‌های مختلف تغییر کرد، اظهار داشت: پس از برجام صنعت بیمه رونق پیدا کرد و ارتباط بیمه‌های کشور با بیمه‌های جهانی برقرار و مشارکت‌های شرکت‌های خارجی بیشتر شد. همچنین تولید حرکت کرد و شرکت‌های خارجی به ایران آمدند و قراردادهای گوناگون به امضاء رسید و تنها در آن شرایط یک کشور 50 میلیارد دلار اعتبار در اختیار ایران قرار داد که این یک تحول بسیار بزرگ و عظیم در کشور بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه پس از برجام سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در کشور آغاز شد، گفت: یکی از رهبران کشورهای بزرگ آسیایی در ملاقات به من گفت که ما بعد از برجام کم کم به چشم حسادت به ایران نگاه می‌کردیم، چرا که می‌دیدیم سرمایه‌گذاران، صنعتگران و بانک‌های فراوانی به سمت تهران سرازیر شدند و می‌گفتیم که ایران چه بهشتی برینی است که همه برای حضور در آن مسابقه گذاشته‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه به واسطه برجام شرایط مناسبی در کشور ایجاد شد و در این شرایط لازم بود که این قرارداد و توافق را به خوبی حفظ کنیم، گفت: البته در آینده خواهم گفت که با چه دردسرهایی توانستیم برجام را نگه داریم و چه فشارهایی بر ما بود، اما به هر قیمتی بود، نگذاشتم که ایران ناقض این توافق باشد.

دکتر روحانی افزود: گفتیم اگر این توافق روزی قرار باشد که نقض شود به دست ما نقض نخواهد شد چرا که ما مسلمانیم و به عهدمان به تعبیر قرآن راعون هستیم؛ هیچ تعهدی را به سادگی امضاء نمی‌کنیم، اما زمانی که امضاء کردیم، پای امضاء خود می‌مانیم و بر آن متعهد هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت سختی‌های فراوانی را برای حفظ برجام متحمل شد و این تا زمانی بود که دولت آمریکا تغییر کرد و فرد جدیدی روی کار آمد، خاطر نشان کرد: در سال 1393 می‌توانستیم به توافق نهایی برسیم، اما این امر تا سال 94 به تأخیر افتاد و این بخاطر فشار صهیونیست‌ها و عربستان سعودی بود، به گونه‌ای که وزیر خارجه عربستان و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اینکه این توافق را به تأخیر بیندازند به وین رفتند و توانستند به هدف خود برسند و در آن تأخیر بود که به آمریکا اطمینان دادند که قیمت نفت را آنچنان پایین می‌آوریم که ایران مجبور شود، هر آنچه را آمریکا می‌گوید ،به امضاء برساند.

دکتر روحانی ادامه داد: قیمت نفت با این اقدام از 104 دلار به حدود 50 دلار و تا زیر 30 دلار رسید و در آن شرایط بود که گفتند اینجا جایی است که مسئولان ایران دیگر نمی‌توانند کشور را اداره کنند و وقتی قیمت نفت را به یک چهارم تقلیل دادیم، اداره کشور بسیار سخت خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در برابر فشار دشمنان ایستادگی کردیم، گفت: در اواخر سال 93 و اوایل 94 که قیمت نفت بسیار پایین بود، توانستیم کشور و اقتصاد را حفظ کرده و تورم را کاهش دهیم و در همین سال 94 بود که تورم تک رقمی شد و علیرغم آنچه دشمنان ملت ایران تصور می‌کردند، رشد اقتصادی کشور افزایش یافت، تورم پایین آمد و شرایط اقتصادی کشور آرامش پیدا کرد و در این شرایط بود که آنها به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی گفتند که تصورات شما اشتباه بوده و ایران تسلیم نمی‌شود و آن وقت در سال 94 قرارداد را امضاء کردند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه عربستان و رژیم صهیونیستی عوامل اصلی بودند که روی کاخ سفید اثر گذاشتند که اگر آمریکا از برجام خارج شود و تحریم شدید علیه ایران اعمال کند، نظام ایران، چند ماه بیشتر دوام نخواهد آورد، اظهار داشت: آنها آنچنان اطمینان پیدا کرده بودند که گفتند، وقتی بالاترین تحریم تاریخ در 13 آبان سال 97 اعمال و اجرا شود، امکان ندارد که ایران تا 11 دی ماه بتواند به حکومت ادامه دهد و خودشان هم به صراحت اعلام می‌کردند که در ماه ژانویه در ایران خواهند بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تلاشگران صنعت بیمه کشور متخصصان کاهش ریسک در زندگی مردم هستند و این وظیفه در ابعاد دیگر به عهده دولت است، افزود: دولت باید ریسک مردم را کاهش داده و شرایط را برای تعالی و توسعه کشور آماده کند و گر نه اینکه بخواهیم بگوییم مذاکره نمی‌کنیم، یک شعار ساده است که هر کسی می‌تواند آن را بگوید، اما زمانی که گفتیم مذاکره می‌کنیم، تازه در ابتدای گرفتاری قرار گرفته‌ایم، چرا که باید در مراحل مختلف با بحث، جدل و استدلال و نظرات حقوقدانان و اقتصاددانان مختلف همراه باشیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه از تحریم و عدم مذاکره همه دنیا، منطقه و ملت ایران ضرر می‌کنند، گفت: ما دولتی نبودیم که از زیر بار یک مسئولیت سخت فرار کنیم و هیچ وقت این کار را انجام ندادیم و می‌دانستیم که انجام دادن برخی از امور چه سختی‌هایی به دنبال دارد؛ می‌دانستم که اگر در نیویورک جواب تلفن رئیس جمهور آمریکا را بدهم، در فرودگاه مهرآباد تهران عده‌ای افراطی می‌آیند و لنگه کفش پرتاب می‌کنند، اما همه را به جان خریدم چرا که این چیزها برایم مهم نبود و آنچه اهمیت داشت این بود که وجدانم راحت بوده و به قولی که به مردم داده‌ام، پایبند باشم و بودم.

رئیس جمهور افزود: در آن دوران شرایط کشور را آرام کردیم، اما مجدداً رژیم صهیونیستی، عربستان و افراطیون آمریکا بر سر ترامپ کلاه گذاشتند، به گونه‌ای که بزرگترین کلاهی که سر ترامپ رفت در موضوع برجام بود؛ به او گفتند که" اگر از برجام خارج شده و تحریم‌های فوق‌العاده را علیه ایران اعمال کنید، این نظام سقوط خواهد کرد و آن وقت پیروز بزرگ تاریخ هستی و خواهی گفت که بعد از 41 سال رئیس جمهوری بودم که ایران را در هم شکستم.

دکتر روحانی ادامه داد: ترامپ می‌خواست ادایی شبیه ریگان راجع به شوروی سابق در بیاورد و نمی‌دانست که ملت، جامعه، فرهنگ، جوانان، کارآفرینان و مسئولان ایران برای استقلال و عزت کشورشان تا پای جان می‌ایستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا نقض پیمان کرده است، خاطر نشان کرد: این باید در ذهن‌ها و در تاریخ بماند که ایران با 6 قدرت بزرگ جهانی قراردادی را امضاء کرد که آنها آن را زیر پا گذاشتند و ما ناقض نبودیم و هنوز هم به این توافق عمل می‌کنیم و اگر امروز هم کاهش تعهدات داریم، در چارچوب همین قرارداد است.

دکتر روحانی با بیان اینکه "امروز به دنبال حل مسایل هستند و بیشتر از همه آمریکا به دنبال این موضوع است"، گفت: در سال جاری و در ایامی که در نیویورک بودم، هر روز در هتل محل اقامت ما ترافیکی از سران کشورها برای دیدار و گفتگو بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در ذهن سران کشورها این موضوع را جا انداخته بودند که همه کارها با گفتگو درست می‌شود و اشکال از طرف ایران است و نمی‌خواهد مذاکره کند، گفت: آمریکا می‌خواست باری را که بر دوش داشت به ایران منتقل کند و این را نه یک نفر از سران بلکه تمام کسانی که با من دیدار داشتند، گفتند و خواستار این بودند که ملاقات با رئیس جمهور آمریکا را قبول کنم.

دکتر روحانی ادامه داد: می‌خواستیم این توطئه و نقشه را بشکنیم و به همه دنیا بگوییم که برای ملاقات و ارتباط مشکلی نداریم، بلکه می‌خواهیم ابتدا رئیس جمهور آمریکا تمامی تحریم‌ها را بردارد و ساعتی بعد ملاقات خواهیم کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: این حربه را از دست آمریکایی‌ها گرفتیم و اعلام کردیم که اگر آمریکا همه تحریم‌‌ها علیه ایران را بردارد، ساعتی بعد می‌توانیم ملاقات داشته باشیم چرا که همه سران 1 5 در نیویورک حضور داشتند، منتها آمریکایی‌ها می‌خواستند ابتدا ملاقات انجام شود و پس از آن در مورد لغو تحریم‌ها گفتگو کنند و این بدان معنا بود که می‌خواستند به هوش ایرانی و ملت ایران تردید وارد کنند و این در حالی است که ما نه می خواهیم کلاه سرمان برود و نه می‌خواهیم کلاه سر کسی بگذاریم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: می‌خواهیم آنچه عدل و حقوق مردم ایران است، اجرا و عملیاتی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز هم این موضوعات مطرح است و کشورهایی پیام‌هایی در این باره عنوان می‌کنند، گفت: خدمت ملت ایران می‌گویم هر وقت آمریکا حاضر شود تحریم غلط، غیرقانونی، ظالمانه و تروریستی خود را کنار بگذارد، بلافاصله سران ایران و 1 5 می‌توانند با هم ملاقات کنند و ما در این باره هیچ مشکلی نداریم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه ایران در موضوع تحریم نه آغازگر و مقصر بوده و نه امروز لجبازی می‌کند، گفت: در ذهن برخی افراد و جوانان این مسأله وجود دارد که به دنبال لجبازی هستیم در حالی که باید برویم مذاکره کنیم و تحریم‌ها را به پایان برسانیم و این در حالی است که ما این بهانه را از آنها گرفته‌ایم و معتقدیم که تحریم‌های غلط و ظالمانه باید در ابتدا کنار گذاشته شود و بعد صحبت از مذاکره کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایطی که حق ما تأمین نشود، همه باید دست به دست هم داده و در کنار هم ایستادگی کنیم، افزود: صنعت بیمه در کنار بازار سرمایه ، بانک‌ها، کارآفرینان نیروی کار و دانشگاه‌ها و دیگر بخش‌ها باید متحد باشیم.

دکتر روحانی تأکید کرد: در این شرایط 16 آذر دانشگاه‌های ما باید این باشد که بگوید راه برای ایستادگی و مقابله در برابر اقدامات تروریستی اقتصادی آمریکا چیست و در تمام دانشگاه‌ها همه  دانشجوها و اساتید باید یک شعار را امسال داشته باشند و آن شعار علیه ترور اقتصادی و تروریست‌های اقتصادی و آمادگی برای ایستادگی و مقابله در برابر تحریم های ظالمانه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت بیمه در این شرایط مسئولیت سنگینی را برعهده دارد، خاطر نشان کرد: تحریم به طور معمول ریسک‌آفرین است و در صادرات، واردات و سرمایه‌گذاری شرایط غیرعادی را بوجود می‌آورد که در این شرایط غیرطبیعی باید صنعت بیمه وارد شود.

دکتر روحانی افزود: صنعت بیمه از یک سو با هماهنگی سایر بخش‌های دست‌اندرکار و بخش‌هایی که احتمال ریسک در آنها است در حد توان خود باید فعال باشد و از سوی دیگر می‌بایست با همکاری با شرکت‌های بیمه‌ای دیگر کشورها، ریسک در قسمت‌هایی که رقم‌های بالایی وجود دارد، مانند نفتکش‌ها و کشتی‌ها را پوشش دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان ملت ایران در تحریم‌های ظالمانه خود در کنار بانک‌ها، بیمه را نیز تحریم کردند، گفت: اینکه بیمه به عنوان اولین موضوع در تحریم آمریکا قرار می‌گیرد، دلیل بر اهمیت بیمه است، چرا که بدون بیمه گاهی ریسک در برخی امور آنقدر بالاست که توان انجام آن از بین می‌رود.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز در شرایط تحریمی قرار داریم که مقصر آن نیستیم و براساس تحریک صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه بوجود آمده و عمل ظالمانه‌ای از سوی کاخ سفید است، خاطر نشان کرد: راهی جز مقاومت و ایستادگی در برابر تحریم‌کنندگان نداریم اما در عین حال روزنه مذاکره را نبستیم و اگر آنها حاضر باشند، تحریم‌ها را کنار بگذارند، حاضر به مذاکره حتی در سطح سران کشورهای 1 5 هستیم و این را به صراحت اعلام کرده‌ایم.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط اقلیمی و طبیعی کشور، تصریح کرد: ایران کشوری زلزله خیز بوده و روی نوار زلزله قرار دارد که گریزی از آن وجود ندارد.

دکتر روحانی با بیان اینکه شرایط اقلیمی کشورهای مختلف متفاوت است، افزود: در یکی از سفرها به ژاپن 3 مرتبه زلزله را حس کردم و این در حالی است که در این کشور، گاهی در روز ده‌ها زلزله می‌آید و گاهی ماه‌ها آرام است، اما معمولاً ساختمان‌ها مقاوم بوده و مردم آرامش دارند و در حقیقت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها جلوی ریسک را گرفته است.

رئیس جمهور با اشاره به بازدید اخیر خود از مناطق زلزله زده شهرستان‌های میانه و سراب در استان آذربایجان شرقی، گفت: در این مناطق خانه‌هایی که جدیداً بازسازی و مقاوم‌سازی شده بود، آسیبی ندیده بودند، اما خانه‌های قدیمی و غیرمقاوم دچار خسارت شده بودند.

دکتر روحانی تأکید کرد: مردم باید زندگی خود را بیشتر به بیمه نزدیک کرده و فرهنگ بیمه می‌بایست در جامعه توسعه پیدا کند و این کار برعهده صدا و سیما، رسانه‌ها و فضای مجازی است؛ همه باید در راستای گسترش این فرهنگ در کشور تلاش کنیم.

رئیس جمهور افزود: هنگامی که فرهنگ، اصلاح شده و مردم احساس کنند، بیمه به نفع آنان است به سمت آن رغبت خواهند داشت، البته بیمه‌ها باید مشوق مردم باشند، به گونه‌ای که مردم بدانند اگر در حادثه‌ای به بیمه مراجعه کنند و یا با گسترش دولت الکترونیک از طریق فضای مجازی با آن ارتباط برقرار کنند، در مدت زمان کوتاه و سریع، خسارت‌شان پرداخت خواهد شد.

دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت سرعت عمل بیمه‌ها در جبران خسارات بیمه‌ شدگان، افزود: البته این بدان معنا نیست که شرکت‌های بیمه در امور خود دقت لازم را نداشته باشند و این در حالی است که عمدتاً شرکت‌های بیمه کشور توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و همچنان که به دنبال سود و نفع مالی برای خود هستند، می‌خواهند امور مردم نیز به انجام برسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه از 32 شرکت بیمه‌ای که در کشور فعال هستند، 31 شرکت غیردولتی است، گفت:‌ وقتی شرکتی توسط بخش خصوصی اداره شود، برای بهبود فعالیت خود تلاش خواهد کرد و هر چه فرهنگ بیمه در کشور افزایش پیدا کند و صنعت بیمه رونق پیدا کند به همان اندازه تولید رونق یافته و بازار سرمایه حرکت خواهد کرد چرا که  بخش خصوصی همواره در سرمایه‌گذاری‌هایی که در آن اطمینان به سود دارند، وارد می‌شود.

دکتر روحانی ادامه داد: شرکت‌های بیمه از سویی امنیت مردم را تأمین کرده و از طرف دیگر موجب رشد اقتصادی و حرکت در تولید خواهند بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت دوازدهم با دو حادثه سخت مواجه شد، گفت: در ابتدای دولت دوازدهم زلزله کم‌سابقه کرمانشاه اتفاق افتاد که خسارات فراوانی را در شهرها و روستاهای مختلف این استان به وجود آورد، به گونه‌ای که 107 هزار و 710 واحد مسکونی در این زلزله دچار خسارت شدند که یا نیاز به مرمت داشتند و یا باید بازسازی کامل می‌شدند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه با تلاش دولت و دستگاه‌های ذیربط همه خانه‌هایی که نیاز به مرمت یا بازسازی داشت، عمدتاً ظرف یک سال به انجام رسید، گفت: البته ممکن است کار برخی از خانه‌ها به دلیل مشکلاتی با تأخیر انجام شود، اما در مجموع کار عظیم و بزرگی در بازسازی مناطق زلزله زده انجام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت دوازدهم در سال 97 درگیر امورات مربوط به زلزله کرمانشاه بود و در فروردین 98 با سیل بی‌سابقه در کشور مواجه شدیم که 25 استان را به طور همزمان درگیر کرد، اظهار داشت: سابقه نداشته که این حجم از استان‌های کشور به طور همزمان با سیل مواجه شود و ما در طول روز با استانداران به طور مرتب در تماس و پیگیر روند کارها بودیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در حادثه سیل 147 هزار واحد مسکونی در کشور دچار آسیب شد که بخشی از آن نیاز به مرمت داشته که عملیات مرمت به پایان رسیده و بخشی نیاز به بازسازی و احداث مجدد داشته که عملیات آن آغاز شده است، اظهار داشت: قرار ما این است که تا پایان سال عملیات احداث منازل مردم به انجام برسد که این کار بسیار بزرگی است.

رئیس جمهور افزود: دستگاه‌های تبلیغاتی کشور روزی که سیل و زلزله می‌آید همگی پای کار هستند و مردم نیز حضور دارند، اما هنگامی که آرامش نسبی بوجود می‌آید، دولت می‌ماند و مردم و همه به دنبال کار خود می‌روند و خوب است که اقدامات دولت به مردم توضیح داده شده و این اقدامات در داخل ایران با اقداماتی که دیگر کشورها نظیر آمریکا و اروپا در چنین حوادثی انجام می‌دهند، مقایسه شود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه ایران جزو کشورهای کارآمد در زمینه جبران خسارات و بازسازی خسارات ناشی از حوادث به شمار می‌رود، گفت: در این زمینه شرکت‌های بیمه باید به صحنه بیایند، چرا که اگر منازل، مغازه‌ها، ادارات و بانک‌ها بیمه باشند، می‌تواند در کاهش درد، غم و گرفتاری‌های گوناگون تأثیر مثبت بوجود آورد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رئیس کل بیمه در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده استان گلستان در گزارشی امیدوارکننده اعلام کرد، تمام خانه‌هایی که بیمه بودند در مدت زمان کوتاهی خسارات خود را دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: این اقدام بسیار ارزشمند است و باید در جامعه تبلیغ شود و صدا و سیما این موضوع را برای مردم تبیین کند تا مردم تشویق به بیمه‌گزاری شوند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه باید فرهنگ بیمه به ویژه در زمینه بیمه‌های عمر و زندگی به کمک مردم بیاید، افزود: قانون اساسی می‌گوید باید کاری کنیم که همه مردم تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و در این راستا یکی از اقدامات مهم و بزرگ دولت یازدهم اجرای طرح بیمه سلامت همگانی بود.

رئیس جمهور ادامه داد: طرح بیمه سلامت همگانی کاری عظیم بود و ده‌ها نفر از سران کشورهای مختلف دنیا بارها از من سوال کردند که این طرح چگونه در ایران اداره و اجرا شده است در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته نتوانستند این طرح را به اجرا برسانند. اما این طرح در ایران حتی در این شرایط سخت اجرا می‌شود.

دکتر روحانی با اشاره به بررسی بودجه سال 99 در دولت، اظهار داشت: علیرغم همه مشکلات دولت بودجه را باز به گونه‌ای تدوین می‌کند که البته با مقداری صرفه‌جویی‌هایی که ضرورت داشته و لازم است هم حقوق کارمندان را سال آینده افزایش می‌دهیم و هم در زمینه بودجه عمرانی تحرک ایجاد خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در 6 سال گذشته از عمر این دولت بودجه عمرانی حداقل 6 برابر افزایش یافته است، گفت:‌ در سال 92 بودجه عمرانی 11 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال آینده بیش از 60 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند، دولت در شرایط تحریم اگر خیلی تلاش کند، تنها می‌تواند حقوق کارمندان را بدهد که این اصلاً درست نیست، گفت: دولت حتی در این شرایط در زمینه توسعه کشور هم تلاش‌های بسیار خوبی انجام می‌دهد البته اگر تحریم و جنایت صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا نبود، شرایط کشور بسیار بهتر از این بود.

رئیس جمهور افزود: می‌فهمیم که امروز مردم بویژه آنهایی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند، در مشکلات و فشار زیادی قرار دارند؛ اقتصاددانان کشور باید این موضوع را برای مردم توضیح دهند که اصل اینکه قیمت یک جنس مثلاً از هزار تومان بشود، 1500 تومان، طبیعی است، اما اگر به یکباره این هزار تومان 6 ماه بعد، 6 هزار تومان شود و حقوق ثابت بماند، زندگی بسیار سخت خواهد بود و به همین دلیل دولت برای 18 میلیون خانوار که 60 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود، کمک معیشتی را در ماه‌های باقیمانده سال جاری و سال‌های آینده تا پایان دولت اختصاص می دهد.

دکتر روحانی با بیان اینکه کمک معیشتی به مردم در ابتدا قرار بود به صورت اعتبار برای خرید اجناس باشد که به دلیل عدم هماهنگی بانک مرکزی با فروشگاه‌ها و نیازمند بودن آنها به زمان برای اجرای مناسب مجبور شدیم پول به مردم پرداخت کنیم، اظهار داشت: برخی انتقاد می‌کنند که چرا دولت این کار را انجام داد و این در حالی است که باید به فکر آینده کشور و سال‌های آینده باشیم و این مروت نیست که بگویم تا سال 1400 رئیس جمهور هستم، سال 1401 به من مربوط نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: یک ملت و یک کشور هستیم؛ مسئولان تغییر می‌کنند، اما راه، مسیر، قانون و پیشرفت کشور ما ادامه دارد.

دکتر روحانی با اشاره به تلاش‌های دولت برای تکمیل و اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان، اظهار داشت: ممکن است تا پایان دولت هم این تلاش‌ها به نتیجه نرسد، اما این یک کار بزرگ و عظیم است که باید به انجام برسد.

رئیس جمهور تصریح کرد: تکمیل راه‌آهن رشت به آستارا و راه‌آهن چابهار به زاهدان، تحول بزرگ و عظیمی را در حمل و نقل و ترانزیت کشور و منطقه بوجود می‌آورد، به گونه‌ای که تنها از یک کشور، 6 میلیون تن بار از طریق این خط جابجا خواهد شد و این کار عظیم موجب توسعه صنعت بیمه در کشور خواهد بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه از وزیر نفت می‌خواهم که به طور منظم به مردم گزارش دهد که در ماه‌های بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین چه اتفاقاتی رخ داده و چه میزان صرفه‌جویی بوجود آمده و خوداتکایی کشور در تولید بنزین به چه میزان دوام داشته است، گفت: تولید بنزین کشور در ابتدای دولت روزانه 52 میلیون لیتر بوده که این رقم امروز 107 میلیون لیتر در روز است و این اقدامی بسیار مهم و بزرگ در کشور قلمداد می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مصرف سوخت در کشور به طور بی‌رویه‌ای در حال افزایش بود به گونه‌ای که امسال بیش از 10 درصد به مصرف افزوده شده بود، خاطر نشان کرد: به این نتیجه رسیدیم که باید مصرف بنزین در کشور محدود شود تا در آینده با کمبود بنزین مواجه نشده و مجبور به واردات آن نشویم.

دکتر روحانی ادامه داد: از سویی دیگر به دنبال آن بودیم که درآمد حاصل از صرفه‌جویی در مصرف بنزین در اختیار 60 میلیون نفری که طبقه متوسط به پایین جامعه هستند، قرار بگیرد که این موضوع را نیز سازمان برنامه و بودجه و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به طور مرتبط به مردم توضیح دهند که چه میزان درآمد از این محل حاصل شده و چقدر به مردم پرداخت گردیده است تا مردم بدانند دولت به آنچه می‌گوید، عمل می‌کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت تصویب کرده که تمامی وسایل نقلیه عمومی بنزین سوز اعم از تاکسی، ون و دیگر خودروهای مسافربر با هزینه دولت دوگانه سوز شوند که بر این اساس یک میلیون و 400 هزار خودرو مشمول این طرح می‌شوند و این بخاطر این است که هم آلودگی کاهش یافته و هم مردم در رفاه قرار بگیرند و اجرای این طرح نزدیک 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: دولت طرح‌های مشابه این را  اجرا خواهد کرد تا مردم بتوانند زندگی خود را با مشکل کمتری بگذرانند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حوادث چند روز گذشته دچار مسایلی شدیم که البته در سال 98 قابل پیش‌بینی بود و این را به دوستان گفته بودم، خاطر نشان کرد: در میان دستگیر شدگان حوادث اخیر برخی افراد اصلاً گناهی ندارند که باید آزاد شوند و عده‌ای دیگر هم مرتکب اشتباهی شده‌اند که نباید نسبت به آنها سختگیری کنیم؛ جوانی بوده که به خیابان آمده و شعاری داده است و حالا نباید نسبت به او سختگیری کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: در این حوادث عده‌ای با سلاح سرد و گرم آمده‌اند و فروشگاه‌ها را تاراج کرده و آتش زدند که باید این افراد تفکیک شوند و قوه قضائیه تلاش بیشتری داشته باشد. البته با مجرمان هم باید در حد قانون برخورد شود و با کسانی که تخلف و جرم کوچکی مرتکب شده‌اند نیز با رأفت اسلامی برخورد شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه آن افرادی که به صورت سازمان یافته در این حوادث حضور پیدا کرده‌اند و اعترافات آنها در آینده پخش خواهد شد و برنامه‌ریزی‌شان برای این اقدامات بیش از 2 سال بوده است، افزود: آنها سال گذشته و امسال در مقاطع مختلف می‌خواستند این اقدامات را به انجام برسانند و برای امسال برنامه‌ریزشان برای اواخر دی‌ماه و ایام نزدیک به انتخابات بود، اما وقتی که این طرح اعلام شد، اربابان آنها از خارج از کشور به آنها گفتند که الان موقعیت خوبی بوجود آمده است و آنها را به خیابان‌ها کشاندند.

دکتر روحانی با بیان اینکه وزیر کشور روز گذشته گزارش مفصلی از جریانات اخیر از ابتدا تا پایان به بنده ارایه کرده است، گفت: هیأتی 3 نفره متشکل از معاون حقوقی رئیس جمهور، وزیر کشور و وزیر دادگستری تعیین کردم تا همه موارد را بررسی کرده و در اسرع وقت گزارش آن را ارایه کنند.

رئیس جمهور با اشاره به کشته شدن عده‌ای از مردم در حوادث اخیر و مسایلی که در این زمینه مطرح است، گفت: برخی به طور اتفاقی به خیابان آمده و در حادثه‌ای کشته شدند، عده‌ای برای دفاع از محل کسب و یا خانه خود کشته شده‌اند که اینها در مواردی حکم شهید را دارند و برخی نیز توسط گلوله‌هایی کشته شدند که البته توسط پزشکی قانونی می‌توان مشخص کرد که این گلوله‌ها از آن دسته‌ای نبوده که در اختیار نیروهای نظامی قرار دارد و یا گلوله‌های شکاری و یا دیگر گلوله‌ها بوده است.

دکتر روحانی افزود: همه آنهایی که در این حوادث کشته شده‌اند آشوبگر نبودند و اگر کسی در محله یا شهری کشته شده است، نباید فوراً بگوییم که او آشوبگر بوده، بلکه ممکن است بی‌گناه بوده و یا می‌خواسته از خود دفاع کند و یا داشته عبور می‌کرده و یا یک شعار ساده داده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: از این هیأت 3 نفره می‌خواهم که گزارش نهایی خود را هر چه سریع‌تر تهیه کرده و به من ارایه کنند و بیمه‌ها نیز در حد توان نسبت به جبران خسارت آنهایی که آسیب دیده‌اند اقدام کنند.

دکتر روحانی تأکید کرد: ملت ایران در این حوادث بزرگواری و عظمت خود را نشان دادند و امیدواریم همگی بتوانیم خادمان خوبی برای این مردم بزرگوار باشیم.

پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در سخنانی گزارشی از وضعیت صنعت بیمه در کشور و چالش‌ها و راهکارهای لازم در زمینه، افزایش ضریب نفوذ بیمه و توسعه فرهنگ بیمه در کشور ارایه کرد.

همچنین در این مراسم در حضور رئیس جمهور از دکتر غلامحسین جباری به عنوان چهره ماندگار صنعت بیمه کشور، تجلیل شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا