یوز ایرانی امیدی به ماندن ندارد

نامگذاری این روز با این هدف انجام گرفت که دنیا اهمیت حفاظت از این گونه ارزشمند را بداند و درک کند. یوزپلنگ‌ها دارای دو نژاد آفریقایی و آسیایی هستند. در حال حاضر، حدود ۵ تا ۱۵ هزار یوز در آفریقا وجود دارد این در حالیست که در کشور ما کمتر از ۵۰ قلاده یوز شناسایی شده و به ثبت رسیده است.

عوامل متعددی در تهدید به انقراض این گونه جانوری موثر بوده که یکی از مهمترین آنها بشر است. به عنوان مثال نابودی زیستگاه ها در اثر افزایش فعالیت های انسانی مانند کشاورزی، معدنکاوی و جاده کشی از جمله اقدامات انسانی است که این گونه را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

علاوه بر این، شکار بی رویه گله های سم دار است که یوزپلنگ ها را با بحران کمبود غذا مواجه می کند و همچنین، که شکار بی رویه یوزها از دیگر عواملی است که می توان به آن اشاره کرد.

چرا یوزپلنگ ایرانی در خطر است؟

یک کارشناس حوزه محیط زیست در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه در چند دهه گذشته تعداد یوزهای آسیایی به شدت کاهش یافته، گفت: از آنجا که محل زندگی یوز بسیار گسترده بوده و شناسایی این گونه جاندار مشکل است، امکان شناسایی آن بسیار کار سختی است. از این رو، شناسایی یوز ماده‌ که برای جلوگیری از خطر انقراض این جاندار حائز اهمیت است به راحتی امکانپذیر نیست.

مهدی نبیان با بیان اینکه در چند سال گذشته در استان‌های یزد، اصفهان و کرمان که زیستگاه جنوبی یوزپلنگ آسیایی محسوب می شود هیچ زاد و ولدی ثبت نشده است، گفت: این در حالیست که در زیستگاه‌های شمالی شامل توران و میاندشت زادآوری ثبت شده است، اما در این مناطق هم مشکلاتی وجود دارد که زیستگاه را برای این گونه ناامن کرده است.

به گفته وی آزارو اذیت از طرف انسان، کاهش زیستگاه‌ها، تکه‌تکه شدن زیستگاه‌ها، گسترش بیابان‌ها و شکار منابع غذایی یوزپلنگها همچون آهوها و مخصوصاً شکار غیرمجاز حیوانات برای سرگرمی یا برای تجارت از علل کاهش نسل این حیوان بوده‌است و همچنین رشد شبکه جاده ای و معادن در مناطق مذکور از مهمترین چالش هایی است که یوزپلنگ ایرانی با آن موجه است.

امید به رهایی از خطر انقراض

این در حالیست که در چند سال اخیر سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. سال گذشته بود که سازمان حفاظت از محیط زیست خبر داد که قرار است از طریق تکثیر این گونه جاندار با همکاری پژوهشگاه رویان از انقراض آن جلوگیری شود.

بر این اساس، احیای یوزپلنگ آسیایی از طریق کشت بافت توسط پژوهشگاه رویان در دست اقدام قرار گرفت، حال با گذشت یک سال از آغاز این طرح مشترک باید ببینیم این طرح چه دستاوردی در رابطه با صیانت از یوز ایرانی در حال انقراض داشته است.

همه اینها در حالی است که پیشتر رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از مشکلات بودجه ای و نبود بستر و زیرساخت های در رابطه با انجام چنین پروژه مهمی خبرداده بود.

گزارش:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. حیوانی زیبا از دل حیات و حش که هیچ وقت قدر هیچی رو ندونستیم و از دست دادیم اینم قدر نمیدونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا