سلبریتی های پردرآمد،معاف از مالیات

این خبر تاسف برانگیز ازجایی شروع شد که با بالا گرفتن گمانه زنی‌ها در مورد حذف معافیت مالیاتی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دست به قلم شد و در نامه‌ای به 3 مقام مسئول دولتی خواستار بازنگری در باب این پیشنهاد شد.

از سوی دیگر نیز نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با صدور یک دستور فوری با کاهش معافیت مالیاتی هنرمندان در لایحه بودجه ۹۹ مخالفت کرد و همچنان هنرمندان را با وجود درآمدهای سرشار از مالیات معاف کرد!

این درحالی است که براساس اصلاح ساختار بودجه و توسعه پایه‌های مالیاتی براساس اسناد بالادستی اعم از برنامه ششم توسعه، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سایر قوانین‌، به گفته مسوولان اقتصادی کشور و کارشناسان بیش از 50 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی گسترده شده که برخی از آنها کارکردی نداشته و برهم زننده نظم و محملی برای رانت‌خواری و پنهان کاری شده است.

مالیات مسئله ای نیست که در آن تبعیض قائل شد

به گزارش روابط عمومی برنامه پایش، یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مالیات مسئله ای نیست که در آن تبعیض قائل شد، به خصوص در صنوفی که پردرآمد هستند، گفت: درخواست وزیر ارشاد در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان تعجب برانگیز است چرا که سلبریتی ها پردرآمد هستند.

سید حسن موسوی فرد کارشناس اقتصادی در خصوص بازنگری در معافیت مالیاتی هنرمندان، تصریح کرد: مالیات مسئله ای نیست که در آن تبعیض قائل شد، به خصوص در صنوفی که پر درآمد هستند.

وی با اشاه به درخواست وزیر ارشاد در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان ادامه داد: این درخواست تعجب برانگیز است. چرا که این قشر پردرآمد هستند. به عنوان مثال هنرمندانی که فعالیت های تبلیغی دارند، درامدشان بسیار زیاد است. بنابراین این درخواست وجهی ندارد. البته همه هنرمندان نیز درامد بالایی ندارند و سلبریتی ها منظور است.

موسوی فرد گفت: بر اساس گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی، فرار مالیاتی در کشور بین 40 تا 50 هزار میلیارد است. اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این رقم تا 100 هزار میلیارد تومان هم گمانه زنی می شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:  بر اساس تولید ناخالص داخلی کشور، که 420 میلیارد دلار است و با در نظر گرفتن 20 درصد این مبلغ به عنوان مالیات، در حدود 145 هزار میلیارد تومان باید در کشور مالیات پرداخت شود که در حال حاضر اینگونه نیست.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته در همین حدود فرار مالیاتی، معافیت مالیاتی نیز در کشور وجود دارد. البته عموم مردم مشمول فرار مالیاتی نمی شوند چون درآمد بالایی ندارند بلکه این موضوع شامل حال ثروتمندان کشور است.

موسوی فرد تاکید کرد:  یک سری صنوف پردرآمد در کشور فرار مالیاتی گسترده ای دارند که می توان به پزشکان با حدود 7 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی اشاره کرد. 

وی ادامه داد: وکلا نیز جز همین اقشار هستند. اصولا این افراد مالیاتی پرداخت نمی کنند. بر طبق پژوهش سازمان امور مالیاتی، 85 درصد وکلا مالیات نمی دهند. برآورد ها نشان می دهد وکلا باید 12 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند که در سال 93 ففط 240 میلیارد تومان پرداخت کرده اند.

بانگاهی اجمالی به افرادی که از پرداخت مالیات معاف می شوند می شود، فهمید که واقعا مالیات مسئله ای نیست که بتوان در آن تبعیض قائل شد!اما باید گفت،  اگر قرار است شفافیت به اجرا درآید بهتر است برای همه اقشار عادلانه رفتار شود. خون امثال هنرمندان،پزشکان، وکلا ونمایندگان و … از کارگرانی که حقوق خود را ماه هاست دریافت نکرده اما مالیاتش را می‌پردازند، رنگین‌تر نیست و نباید باشد. 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا