مغز در خواب هم واژگان را پردازش می کند

سیناپرس: در هنگام خواب، بسیاری از کارکردهای ذهنی انسان متوقف می شود. با این حال پژوهشی جدید نشان می دهد که حتی در حین خواب هم مغز قادر به پردازش واژگان و طبقه بندی آنها است.

پیش از این نیز پژوهش هایی در مورد توانمندی های ذهنی انسان در حین خواب به انجام رسیده بود. برای نمونه گروهی از دانشمندان در سال 2012 ثابت کردند که مغز انسان در حین خواب می تواند صداها و بوهای مختلف را به نوعی تشخیص دهد. همچنین برخی تحقیقات دیگر هم نشان داده بود که قرارگیری در معرض صدا و یا بو در طی خواب سبب تقویت عملکرد فرد در آزمون های حافظه می شود، البته به شرطی که فرد در آموزش اولیه در معرض آنها قرار گرفته باشد.

با این حال تحقیقی جدید نشان می دهد که توانمندی های مغز انسان بسیار فراتر از این حرف ها است. گروهی از دانشمندان فرانسوی برای در پژوهش جدید خود به 18 فرد شرکت کننده آموزش دادند که چگونه مجموعه ای از کلمات را در قالب دو دسته «حیوانات» یا «اشیاء» دست بندی کنند. به این افراد گفته شد که در صورتی که کلمه شنیده شده نام یک حیوان یا یک جسم باشد باید یکی از دو دگمه چپ یا راست را فشار دهند.

دانشمندان با بررسی امواج مغزی این افراد در حین انجام این کار می توانستند امواجی که نشانگر آماده شدن فرد برای حرکت دادن انگشت برای فشار دادن دگمه بود را شناسایی کنند. از آنجا که هر یک از دست های انسان، توسط بخشی مجزا از قشر حرکتی مغز کنترل می شود، مشاهده امواج مغزی نشان می داد که فرد قصد حرکت دادن کدام دست خود برای فشار دادن دگمه را دارد.

پس از اینکه شرکت کنندگان بارها این کار را انجام دادند، پس از چندین بار تکرار، به راحتی و بدون تامل توانستند این انتخاب ها را انجام دهند. در این مرحله بود که این افراد به اتاقی تاریک برده شدند و از آنها خواستند که همچنان به این کار ادامه دهند.

پس از مدتی که این افراد در اتاق تاریک به خواب رفتند و امواج مغزی آنها هم گویای به خواب رفتن آنها بود، دانشمندان دسته جدیدی از واژگان را که تا آن موقع پخش نشده بود به آنها در حین خواب گفتند. در اینجا بود که مغز این افراد خوابیده همچنان فعالیتی که در بیداری داشت را در برابر واژگان جدید ادامه می داد و البته این بار دیگر انگشتان دگمه ای را فشار نمی دادند. هدف از ارائه واژگان جدید این بود که اطمینان حاصل شود که افراد به صورت خودکار به آنها پاسخ نمی دهند و توانایی واقعی مغز برای پردازش واژگان جدید در حین خواب بررسی شود.

این تحقیق را می توان گامی بزرگ برای درک هر چه بهتر توانایی پردازش زبانی مغز در حین خواب دانست. برخی از دانشمندان توانایی مغز در حین خواب برای پردازش کلمات را به بخش ناخودآگاه آن مربوط می سازند، زیرا تکرار مداوم یک کار می تواند سبب شود که برای انجام آن دیگر نیازی به فعالیت بخش پیش پیشانی مغز نباشد. این بخش از مغز که به تصمیم گیری و فعالیت های منطقی مربوط است، در حین خواب تا حد زیادی از کار می افتد.

جالب اینجا بود که این افراد پس از بیداری نمی توانستند واژگانی که در طی خواب شنیده بودند و مغز آنها نیز به صورت خودکار آنها را دسته بندی می کرد را به خاطر آورند.

این دانشمندان قصد دارند در گام بعدی به بررسی توانایی مغز برای پردازش جملات در طی خواب و اینکه آیا این جملات برای مغز معنادار است یا خیر بپردازند. این پژوهش ها می تواند در آینده به طراحی شیوه هایی برای افزایش اثربخشی آموزشی بیانجامد.

مشروح این تحقیق در نشریه Current Biology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا