زیبایی بخشیدن به بهای جان

هرکس که یک بار هم گذرش به سالن‌های ترمیم و زیبایی ناخن افتاده باشد، با بوی زننده برآمده از ناخن‌های مصنوعی، لاک و لاک پاکن‌ها آشناست. مشتریانی که برای ترمیم یا طراحی ناخن‌های خود به این سالن‌ها مراجعه می‌کنند به طور موقت و گذرا این بو را تحمل می‌کنند اما ناخن‌کارهایی که ساعت‌ها در معرض مواد شیمیایی موجود در فضای این سالن‌ها هستند، با جان و سلامت خود بازی می‌کنند.   

بوی نامطبوعی که در سالن‌های ناخن‌کاری به مشام می‌رسد، ناشی از ترکیبات آلی فرار (VOCs) است که به‌سادگی بخار شده و به گاز تبدیل می‌شوند. استشمام طولانی مدت این مواد طیف گسترده‌ای از مشکلات را برای سلامت افراد به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به بروز سردرد، ابتلا به التهاب تنفسی، اختلال در باروری و سرطان اشاره کرد.

محققان دانشگاه ایالتی کلرادو این مساله را در ۶ سالن ترمیم و کاشت ناخن این ایالت مورد مطالعه قرار داده و دریافتند که ناخن‌کارانی که در این سالن‌ها مشغول به کار هستند، بیشتر ساعات روز را در معرض سطوح بالایی از بخار ترکیبات آلی فرار قرار دارند. ناخنکارهای حرفه‌ای که تا ۱۹ سال سابقه کار در این سالن‌ها داشتند، از سردرد و التهابات پوستی و چشمی شکایت می‌کردند.

بسیاری از افراد کار کردن در سالن‌های زیبایی را به عنوان یک شغل نسبتا بی‌خطر به حساب می‌آورند اما این طور نیست. یافته‌های مطالعات محققان نشان داد که میزان قرار گرفتن در معرض هیدروکربن‌های آروماتیک چون بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلین در این سالن‌ها با سطحی که از مطالعات انجام شده بر روی کارگران پالایشگاه‌های نفت و تعمیرکاران خودرو به دست آمده، برابری می‌کند.  

به گزارش ایرنا،یافته‌های به دست آمده از این تحقیق چیز جدیدی نیست. پژوهشگران ایرانی در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ میلادی بر روی سالن‌های زیبایی در تهران انجام دادند، به وجود غلظت مشابهی از بنزن، اتیل بنزن و زایلین در فضای این سالن‌ها دست یافتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا