قاچاق کالایی که تقلبی هم هست

علیرغم شعارهایی که همواره پیرامون حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی در کشور سرداده می شود، اما بنا به دلایل مختلفی از جمله نبود قوانین مناسب، عدم کیفیت بالای تولیدات داخل، فرهنگ سازی نامناسب و… استفاده و خرید کالاهای قاچاق در کشور با اقبال ویژه ای از سوی مردم رو به روست که همین امر موجب گسترش این پدیده در کشور شده است.

یکی از کالاهای قاچاقی که در کشورمان به وفور یافت می شود، لوازم آرایشی و بهداشتی است. به گونه ای که، بالا بودن سود بازار محصولات آرایشی بهداشتی، سودجویان را به سمت قاچاق لوازم آرایش سوق داده است.

آمارها حکایت از آن دارد که ایران رتبه هفتم مصرف لوازم آرایش را در سطح جهان به خود اختصاص داده است. همچنین، بعد از عربستان بزرگترین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه است، همین امر بازار خوبی را برای قاچاق لوازم آرایشی در کشور فراهم کرده است. لوازم آرایش قاچاقی که در اکثر مواقع تقلبی نیز است.

لزوم توجه به قاچاق این کالا و جلوگیری از آن به این دلیل حائز اهمیت است که صرفنظر از خسارات اقتصادی که به طور کلی پدیده قاچاق برای کشور به همراه دارد، استفاده از لوازم آرایشی قاچاق که اغلب متعلق به برندهای خاصی هم نبوده و تقلبی است و به دلیل اینکه به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، ارزان هم هستند صدمات جبران ناپذیری به سلامت افراد می زند.

رییس مرکز تحقیقات آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه یکی از کالاهایی که می تواند به شدت به سلامت افراد لطمه بزند، محصولات قاچاق است که در حوزه سلامت عمدتا هم تقلبی هستند، گفت: در فرهنگ مصرفی کشور ما استفاده از کالای خارجی با اقبال ویژه ای رو به روست که این موضوع علل متفاوتی دارد.

حسین رستگار با تاکید بر اینکه عمده محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در کشور متکی به واردات است، ادامه داد: این در حالیست که باید بیشتر از هر حوزه دیگری عزم خود را جزم کنیم تا در حوزه سلامت کالاهای قاچاق و تقلبی وارد کشورمان نشود.

مشاور معاون وزیر بهداشت در درامورفعالیت های دانش بنیان و فناوری های نوین، تصریح کرد: به طور کلی قاچاق کالا ارز صدمات اقتصادی و ارزی جبران ناپذیری به کشور وارد می کند، اما قاچاق لوازم آرایشی با بحث شیوع بیماری های لاعلاج مواجه است که تحت هیچ شرایطی نمی توان صدمات ناشی از آن را جبران کرد.

وی در ادامه صحبت هایش عنوان کرد: بزرگترین معضلی که در بحث قاچاق کالای سلامت با آن مواجه هستیم در حوزه لوازم آرایشی بهداشتی است که به یک معضل تبدیل شده است. به گونه ای که طبق آمارهای غیررسمی موجود در کشور حداقل 50 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی که در حال حاضر در بازار کشور وجود دارد، قاچاق است.

رستگار ادامه داد: در بنادر کشور لوازم آرایشی تقلبی مختلف به شکل فله ای و به صورت قاچاق وارد کشور می شود و سپس در کشور برچسب برندهای مطرح دنیا بر روی آنها چسبانده شده و به راحتی به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه از این رو در این خصوص لازم است از فناوری های نوین شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم، گفت: در این راستا دو فعالیت اصلی با کمک فناوری می تواند صورت گیرد، نخست آنکه با کمک فناوری های نوین قاچاق این کالا را به صفر برسانیم و دیگر اینکه بتوانیم به تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در داخل کشور اقدام کنیم. تا با تولید محصولات با کیفیت داخلی هم از خروج ارز و ورود کالای قاچاق جلوگیری کرده و هم سلامت مردم را تامین کنیم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا