تنهایی، مهمترین معضل بیست سال آینده

پیش بینی می شود تا سال 2050 جمعیت بیش از 60 سال به حدود 2 میلیارد نفر برسد که هشتاد درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند؛ کشور ایران نیز از جمله کشورهای در حال توسعه ای است که در آینده با این بحران مواجه خواهد شد.

بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ از  مجموع 80 میلیون  جمعیت کشور، حدود هفت میلیون و ۴۱۴ هزار و  ۹۱  نفر (٩.٢٨ درصد) سالمند هستند. طبق این سرشماری، سالمندان به سه گروه، جوان( افراد 60 تا 74 ساله)، میانسال( افراد 75 تا 90 ساله) و کهنسال( افراد بالای 90 ساله) تقسیم بندی می شوند.

بر اساس آمار سال 1397 نیز نزدیک به 8 میلیون نفر از جمعیت کشور( 10 درصد) را سالمندان بالای 60 سال تشکیل می دهند. پیش بینی می شود درصد سالمندان ایران تا سال 2025 میلادی به 10 و تا 2050 به بیش از 30 درصد برسد. طبق این پیش بینی ها جمعیت سالمند ایران در سال 2050 از میانگین جهان و آسیا بیشتر و از هر سه

 

نفر ،یک نفر سالمند خواهد شد.

طبق جدیدترین آمارها، ما هم اکنون حدود نه میلیون جمعیت سالخورده در کشور داریم که پیش بینی می شود جمعیت آنها تا 20 سال آینده به حدود 24 میلیون نفر برسد.

هرچند  هنوز این مساله به صورت حاد خود را نشان نداده است اما در چند سال آینده به شدت با آن درگیر خواهیم شد، زیرا با افزایش جمعیت سالمندان در ایران، مساله نگهداری، تامین آسایش و رفاه آنان در جامعه هر روز ابعاد جدید و گسترده تری پیدا می کند؛ این گروه از جامعه از جهت های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به طور مدام نیاز به مراقبت و نگهداری دارند.

هرچند افزایش امید به زندگی از دستاوردهای حوزه سلامت است اما در شرایط فعلی افزایش رو به رشد جمعیت سالمندی به عنوان هشداری در این عرصه مطرح است، زیرا مراقبت از سالمندان پیچیدگی ‌های خاص خود را دارد و باید نظام مراقبت از سالمندان در کشور نهادینه شود از اینرو نقش نهادهای ذی ربط در تامین سلامت سالمندان جامعه بر کسی پوشیده نیست. جهاد دانشگاهی از جمله نهادهایی پیشگام در این عرصه است.

دکتر فرج حسینیان، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص به سیناپرس گفت: یکی از ماموریت های اصلی که اکنون به این واحد محول شده پرداختن به بحث سالمندی و آسیب پذیری آنها در جامعه است؛ موضوع مهمی که تاکنون به صورت جدی به آن پرداخته نشده است.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: طبق جدیدترین آمارها، ما هم اکنون حدود نه میلیون جمعیت سالخورده در کشور داریم که پیش بینی می شود جمعیت آنها تا 20 سال آینده به حدود 24 میلیون نفر برسد.

وی با اشاره به اینکه این قشر از جامعه در آینده با مشکلات جدی اقتصادی، معیشتی و سلامت برخوردار خواهند بود، اظهارداشت: قطعا با توجه به آمار کم زاد و ولد کشور، جمعیت سالمندی در آینده بیشتر از جمعیت فعال و پویا خواهد بود. هم اکنون صندوق بازنشستگی دچار مشکلات جدی در این حوزه است از اینرو جمعیت سالمندمان در آینده با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو خواهند بود.

این روان شناس ادامه داد: همچنین این قشر از جامعه در آینده با مشکلات اجتماعی زیادی روبرو خواهند بود. توجه به بحث آمادگی سالمندان به دوران بازنشستگی، یکی از معضل های اجتماعی است که اکنون قشر سالمند با آن مواجه بوده و در آینده نیز اهمیت بیشتری دارد؛این افراد و ناگهان ببدون آنکه آمادگی های لازم را داشته باشند، بازنشسته شده و وارد دوران سالمندی می شوند.

وی اظهارداشت: از سوی دیگر این افراد نمی توانند در تعاملات اجتماعی شرکت کنند زیرا مکانی برای این افراد تعبیه نکرده ایم تا بتوانند تعاملی داشته باشند. پارک ها تنها مکان برای تعاملات اجتماعی این افراد است.

حسینیان بیان کرد: یکی از مشکلات مهمی که سالمندان ما در 20 سال آینده با آن مواجه هستند، بحث سالمندی است. در این میان زنان سالمند نسبت به مردان آسیب پذیر تر هستند زیرا طبق مطالعات و آمارها، عمر مردان کمتر از زنان است، در نتیجه زنان سالمند آسیب پذیری بیشتری نسبت به مردان دارند.

وی اظهارداشت: هم اکنون جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور ارتقای سطح آموزشی کارمندان و کارکنان بازنشسته و همچنین با هدف ارایه راهکارهای مناسب برای مواجهه صحیح با دوران سالمندی، در قالب آموزش‌ های ضمن خدمت،‌ قراردادهایی با برخی از مراکز، سازمان‌ ها و ارگان‌ ها منعقد کرده‌ است. این نوع آموزش‌ ها می تواند به افراد کمک کند تا نگاه و نگرش مناسبتری نسبت به دوره سالمندی داشته باشند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا