دستگاه جداسازی آب از روغن ساخته شد

 یکی از مشکلات مهم در صنایع مختلف، جداسازی آب از روغن و جلوگیری از ورود روغن و حلال های آلی به فاضلاب ها است که در همین راستا یک تیم استارت آپی در صدد برآمدند تا مشکل جداسازی آب و روغن در پالایشگاهها و سایر صنایع را برطرف کنند.

این تیم استارت آپی متشکل از مهدی اعتمادی، فارغ التحصیل ارشد نانومهندسی شیمی دانشگاه کاشان، نازنین مصلح دانشجوی دکتری شیمی معدنی دانشگاه خوارزمی، حامد بنانی فرد فارغ التحصیل ارشد نانو مهندسی دانشگاه کاشان و حامد شادان فر فارغ التجصیل ارشد مهندسی شیمی دانشگاه شیراز است که موفق به طراحی و ساخت دستگاه جداسازی آب از روغن شدند تا در نهایت در پالایشگاهها و سایر صنایع مورد استفاده قرار بگیرد.

دستگاه جداسازی آب از روغن

آئروژل ها پلیمرهایی از جنس مواد معدنی- آلی یا کامپوزیتی هستند که بیشتر فضایشان را حفرات نانومتری تشکیل داده است. از این رو بسیار سبک وزن هستند و از مساحت سطح بسیار بالایی برخوردارند. از جمله مشکلات مهم در صنایع مختلف، جداسازی آب از روغن و جلوگیری از ورود روغن و حلال های آلی به فاضلاب ها است.

این تیم استارت آپی به کمک آئروژل ها و پنل های آبگریز ساخته شده، می توانند در مقیاس صنعتی و در بخش ها و زمینه های مختلف صنعت، انواع روغن های خوراکی و صنعتی، بنزین، گازوئیل و نفت موجود در فاضلاب ها و پساب های صنعتی را تصفیه و جداسازی کنند.

این پنل های آبگریز در دستگاه جداسازی آب از روغن بکار برده شده است و به کمک آنان می توان تا مقدار ۵۰۰۰ لیتر در روز آب را از روغن جدا کرد.

این دستگاه می تواند به صورت غشایی امکان جداسازی آب از روغن، مواد نفتی، گازوئیل، بنزین و مشتقات آن را با ظرفیت ۵۰۰۰ لیتر در روز فراهم کند. همچنین دستگاه جداساز آب از روغن با بهره گیری از غشای آئروژلی کار می کند که این موضوع سبب می‌شود تا جداسازی آب با بازده بالایی فراهم شود و آب تصفیه شده مجددا مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده صنعت نفت و پتروشیمی از دستگاه جداکننده آب از روغن

حامد شادان فر از اعضای این تیم استارت آپی در گفتگو با مهر اظهار کرد: این دستگاه می تواند آب را از روغن و مواد آلی جداسازی کند.

وی با بیان اینکه در این دستگاه از غشائی استفاده کردیم که با فناوری نانو ساخته شده است، بیان کرد: از این دستگاه می توان در جداسازی آب و روغن،  عایق صوتی و حرارتی، استفاده در صنعت هوا و فضا، استفاده در صنعت ساختمان به عنوان عایق، جداسازی موثر و کارآمد روغن ها و حلال های آلی از پساب ها، جداسازی روغن از آب تا غلظت کمتر از PPM ۱۰، بهره برد.

شادان فر با بیان اینکه روش های کنونی روشهای مقرون به صرفه نیستند، خاطر نشان کرد: دستگاه جداساز آب از روغن سریع تر و مقرون به صرفه تر نسبت به فناوری های رقیب بوده و در فضای کمتری نسبت به فناوری های مشابه عمل می کند.

به گفته این محقق، این غشاهای کاربردی در دستگاه جداساز، قابل بازیابی و استفاده مجدد است که این می تواند برای صنایع مقرون به صرفه باشد.

وی با اشاره به کاربرد این دستگاه در صنایع مختلف گفت: صنعت اکلترونیک، صنعت ساختمان سازی، صنعت نفت و گاز، صنایع دارویی از جمله صنایعی هستند که می توانند از این دستگاه استفاده کنند؛ این دستگاه برای اولین بار در یکی از پالایشگاهها با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو استفاده می شود.

شادان فر افزود: صنایع بالادستی و پایین دستی نفت از مخاطبان اصلی این دستگاه هستند زیرا وقتی نفت استحصال می شود حاوی مواد زیادی از آب است که باید برای جداسازی از این دستگاه استفاده شود. در کارخانجات روغن، تصفیه روغن، رستوران ها و… نیز می توانند از این دستگاه بهره ببرند زیرا آب می بایست بدون روغن وارد مرحله تصفیه شود.

وی ادامه داد: غشای آئروژلی طراحی شده بدون هر گونه سمیت و تهیه شده از مواد بی خطر است. همچنین پودر آءروژل موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شده است. این تیم استارت اپی در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو محصول خود را عرضه کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا