ساخت حسگرهای پوشیدنی با قابلیت تشخیص گازهای مهلک

 محققان استرالیایی  دانشگاه RMIT موفق به ساخت حسگرهای شفاف و قابل انعطافی شده اند که همانند چسب روی پوست قرار می گیرد و زندگی انسان ها را تبدیل به فیلم های علمی – تخیلی می کند. این حسگرهای کشسان پوشیدنی قادر به شناسایی اشعه مضر UV و همینطور گازهای سمی و خطرناکی مانند دی اکسید هیدروژن و نیتروژن هستند.

دکتر فیلیپ گاتروف، مدیر تحقیقات این پروژه می گوید : « تصور کنید برای آفتاب گرفتن به استخر یا ساحل دریا رفته اید، با استفاده از این سنسور می توانید میزان آفتابی که به بدنتان تابیده می شود را بسنجید و اگر میزان این آفتاب بیش از حد بوده و تهدیدی متوجه شما شود، این حسگر (سنسور) به شما هشدار می دهد.»

دکتر  Madhu Bhaskara ، در این رابطه می گوید : «از دیگر قابلیت های این حسگرها می توان به نصب آنها روی وسایل ایمنی یا ابزار آلات را نام برد تا بتوان به شناسایی گازهای خطرناک پرداخت.»نشت هیدروژن می تواند انفجارهای مهیب را به دنبال داشته باشد یا دی اکسید نیتروژن که یکی از عوامل اصلی آلودگی هواست. این حسگر می تواند مانع از انفجارهای مهیب شود زیرا قادر به تشخیص انواع گازهای مهلک است.

این حسگرهای الکترونیکی و کشسان می توانند اشعه های UV را که عاملی برای ابتلا به سرطان پوست هستند را نیز شناسایی کنند. در حال حاضر، این حسگرها به پوست متصل می شوند تا بتوانند به بررسی و میزان اشعه یا گازهای مهلک بپردازند اما این حسگرها در آینده بر وسایل الکتریکی نیز نصب خواهند شد تا به طور مرتب بتوان به بررسی شرایط پرداخت.

محققان برای ساخت این حسگر از اکسید روی به عنوان ماده ای حساس به اشعهUV استفاده کردند. لایه اکسید روی طوری ساخته شده که از قابلیت حرکت، خم شدن و همینطور انعطاف پذیری برخوردار باشد که در نهایت منجر به افزایش حساسیت این حسگر می شود. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا