پارازيتهاي ماهواره‌اي و آسيب به سلامت

برخی برای تایید ایمن بودن پارازیتهای ماهواره ای به گزارش سازمان جهانی بهداشت استناد می کنند این درحالی است که مطالعه متن مورد استناد،نه تنها نشانگر این مسئله نیست بلکه می تواند بر نگرانی در مورد پارازیتهای ماهواره ای بیفزاید.

در مقاله ای که در اخرین شماره از فصلنامه پایش منتشر شده دکترسپیده امیدواری،عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سنجش سلامت،پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی به این موضوع پرداخته است.

این مقاله در راستاي مشارکت پژوهشگران و اعضاي هيئت علمي در بررسي ارتباط پارازيتهاي ماهواره‌اي با آسيب به سلامت و با ديدگاه کمک به اعضاي کميته بررسي وجود رابطه مذکور، جهت تصميم‌گيري بر اساس اصول و شواهد علمي تدوين شده است.

دکتر امیدواری در این مقاله  اورده است:کمیته کاری سازمان جهانی بهداشت در مورد میدانهای الکترومغناطیسی فرکانس رادیویی متشکل از 30 دانشمند از 14 کشور در سال 2011 پس از بررسی مطالعات انجام شده در مورد سرطانزا بودن یا نبودن این فرکانسها،براساس ارزیابی اکثریت اعضا ،این میدانها را به عنوان"احتمالا سرطانزا برای انسانها"(گروه 2B) طبقه بندی کرد.

وی در انتهای مقاله و به عنوان جمع بندی بر این نکته تاکید داشته که در مجموع و با توجه به متن مقاله ایمن بودن پارازیت های ماهواره ای در هیچ یک از منابع علمی معتبر اصولا مورد بررسی قرار نگرفته است تا مورد تایید قرار گیرد.این در حالی است که شرط اساسی انجام هر مداخله ای اثبات ایمن بودن آن مداخله است.بخصوص مداخله ای که در سطح وسیع ومیلیونی بر جمعیت هایی از سنین کهنسالی تا جنینی تا بافتهای ما قبل آن واز افراد سالم تا مبتلا به بیماریهای گوناگون انجام می شود.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا