حال کتاب و کتابخوانی خوش نیست

دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که امروز 21 آبان در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: معجزه پیامبر(ص) کتاب است و این نشان می دهد کتاب اهمیت ویژه ای دارد.

وی افزود: جهاددانشگاهی یکی از با سابقه‌ترین فعالیت‌ها در حوزه کتاب را در برنامه‌های خود دارد، زیرا ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و اهمیت دادن به آن جز اولویت‌های این نهاد است.

دکترعلیزاده در ادامه با اشاره به نظرسنجی ایسپا در نمایشگاه کتاب تصریح کرد: در این نظرسنجی بیشتر دانشجویان علاقه خود را مطالعه کتاب های حوزه ادبیات و عمومی اعلام کردند.

وی به چالش‌های کتاب حوزه دانشجویی و نشر دانشگاهی پرداخت و گفت:‌ بیشتر دانشجویان علاقه مند هستند پایان نامه های خود را به کتاب تبدیل کنند که با شیوه نگارشی کتاب هم آشنا نیستند و این تبدیل کردن کار حرفه‌ای نیست و مخاطب را مشتاق به خواندن نمی‌کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان این که مشکل دیگر کتاب دانشجویی عدم حمایت ناشران از این کتاب‌ها است، ادامه داد: هنوز اگر یک ناشر بخواهد کتاب دانشجو را برای اولین بار منتشر کند باید اسم یک استاد را در کنار اسم دانشجو بگذارد که این ظلم است و دانشجو نیاز به حمایت دارد.

دکتر علیزاده بیان کرد: علاوه بر این هزینه چاپ کتاب برای قشر دانشجو گران است . اگر دانشجو بخواهد با هزینه شخصی کتاب را چاپ کند کتاب گران چاپ شده، خریدار ندارد و اگر نخواهد با هزینه شخصی کتاب را چاپ کند، کسی از او حمایت نمی‌کند. در این رابطه باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم وارد شده و دانشجو را حمایت کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: نباید در هفته کتاب حرف تلخی بزنیم اما حال کتاب و کتابخوانی خوش نیست  و عوامل متعددی در این حوزه نقش دارند.

دکترعلیزاده در پایان اظهار کرد: ‌ از دیگر ضربه‌هایی که به کتاب دانشجویی وارد می‌شود این است که بسیاری از مؤلفان اهل کتاب نیستند وقتی کتاب یک استاد 20 سال در یک واحد تخصصی دانشگاهی مرجع است، قطعا دیگر نمی‌تواند خواسته دانشگاه و دانشجویان را برآورده کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا