نقشه راه‌های اضطراری تهران در زمان زلزله تهیه شد

پیروز حناچی روز دوشنبه در هشتمین کنفرانس بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اظهار داشت: شواهد حاکی از ‌آن است که آمادگی مقابل زلزله در گذشته بیشتر از حال حاضر وجود داشته است.

وی در دانشگاه شهید بهشتی افزود: تهران به دلیل در خطر بودن، پایتخت زلزله ایران نیز هست و باید آمادگی کامل را داشته باشیم. همچنین تمامی کشورها با نسبت‌های مختلف در معرض خطر هستند و ایران در جهان طی سال‌های اخیر بیشترین تعداد زلزله را تجربه کرده است.

حناچی اظهار داشت: شهرهایی که در پهنه زاگرس قرار دارند، بسیار در معرض زلزله هستند و ایران در شدیدترین زلزله‌های جهان سابقه دارد.

شهردار تهران گفت: پس از ۳۰ سال از برگزاری این کنفرانس‌ها و پیشرفت آن در همه زمینه‌ها اما هنوز آسیب‌های بسیاری می‌بینیم. ساخت و سازهای غیر مجاز، مصالح نا مرغوب، آموزش مردم در مواجهه با حادثه، عدم اجرای صحیح مقررات ملی و عدم رعایت استانداردها از عوامل مهم افزایش خسارت زلزله است.

حناچی ادامه داد: زلزله نسبت به سایر بلایای طبیعی توجه بیشتری به خود در رسانه‌ها جلب می‌کند. در کشور ما یکی از روش‌های کنترل خسارت صنعت بیمه است که خسارات را به حداقل می‌رساند اما به دلیل وجود تحریم‌ها تقویت نشده و دولت موظف است که خسارات زلزله را پرداخت کند در حالی که امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: تاب آوری تهران در مقابل زلزله موضوع مهمی است که باید پژوهشگاه و دانشگاه‌ها راه حل مناسبی ارائه کنند. تدوین رویکردهای جذب سرمایه‌های نوین در شهر، بیمه‌ها، تقویت ظرفیت‌ها، آگاهی و درک از سرمایه‌های شهر از جمله اقدامات و برنامه‌های در حال اجرا است. همچنین در زمینه آموزش‌های لازم، تاب‌آورسازی زیر ساخت‌های شهری و استراتژی هشدار سریع بسیاری از این زمینه‌ها، در میانه راه هستیم.

حناچی اظهار داشت: ۸ دره که آب‌های آن علت توسعه تهران است که این نوع دره‌ها می‌تواند منشاء نشاط و در صورت عدم رعایت حریم، منشاء مصیبت هستند.
حناچی عنوان کرد: افزایش همکاری‌های بین‌المللی، تحلیل ریسک و داده‌ها از فعالیت‌های مورد توجه است. شهرداری اقداماتی انجام داده اما به تنهایی امکان پذیر نیست و باید تلاش کنیم کمپین تاب آوری را در کلان شهر تهران ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: سازمان ویژه مدریت بحران که به یک مرکز عملیات مجهز است، بیش از ۱۰۰ دکل ارتباطی در هنگام خطر در دست نصب دارد. همچنین در حوزه‌هایی که آسیب پذیر هستیم بافت‌های فرسوده و متراکم با تعداد خانوار بالا تعداد تلفات را بالا می‌برد، برنامه مشارکت مردمی خانه‌ها با استفاده از ۱۰ هزار داوطلب در دستور کار مدریت بحران است.

شهردار تهران ادامه داد: ۱۶۰۰ مدیر مدرسه و ۱۲ هزار و ۲۰۰ دانش آموز آموزش دیده‌اند و بیش از ۱۰۰ پایگاه مدیریت بحران داریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا