صندلی، قاتل خاموش کارمندان

تاکنون مطالعات متعددی در رابطه با سبک زندگی و تأثیر آن بر سلامت انسان انجام‌شده و پژوهشگران اعلام کرده‌اند که زندگی کم‌ت حرک و ورزش نکردن می‌تواند موجب کاهش طول عمر شود.

شش سال پیش پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که رانندگان اتوبوس به میزان دو برابر بیشتر از سایر افراد و مشاغل از جمله متصدیان دریافت بلیت در اتوبوس دچار حملات قلبی می‌شوند.

یافته‌های پژوهشگران حاکی از این حقیقت است که دلیل بیشتر بودن حملات قلبی در بین رانندگان اتوبوس، نشستن طولانی‌مدت آن‌ها در طول روز باشد درحالی‌که متصدیان بلیت بیشتر زمان کاری خود را ایستاده‌اند.

نشستن زیاد باعث می‌شود که استخوان‌های مختلف بدن از جمله استخوان ران و ساق پا متخلخل‌تر شده و خون در مفاصل دست‌وپا جمع شوند. تداوم این مسئله می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی همچون واریس و حتی ترومبوسیس ورید عمقی شود که منجر به لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود که بسیار خطرناک و حتی مرگبار است.

امروزه بسیاری از افراد بزرگسال در انگلستان معمولاً هفت ساعت در روز یا بیشتر را در حال نشستن می‌گذرانند و این میزان نشستن به دلیل کار یا استراحت و تفریحاتی مانند بازی‌های کامپیوتری یا تماشای تلویزیون با افزایش سن افراد بیشتر می‌شود.

مدت‌زمان طولانی نشستن معمولاً با یک سبک زندگی غیرفعال همراه است که به‌نوبه خود یک عامل خطر برای بروز بیماری‌های قلبی، زوال عقل و دیابت است.

متأسفانه باید اعتراف کرد که این فرایند، یک چرخه معیوب محسوب می‌شود زیرا وقتی مفاصل در حال حرکت نیستند، کلاژن اطراف تاندون‌ها و رباط‌های شما سفت می‌شود و با ادامه این شرایط، عضلات در اطراف بدن شما به‌تدریج ضعیف می‌شوند.

ادامه این روند باعث کاهش انعطاف‌پذیری شما شده و سبب می‌شود هنگام خم شدن یا بلند کردن اجسام در کمر یا شانه‌های خود احساس درد و فشار کنید.

نشستن زیاد باعث می‌شود که استخوان‌های مختلف بدن از جمله استخوان ران و ساق پا متخلخل‌تر شده و خون در مفاصل دست‌وپا جمع شوند. تداوم این مسئله می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی همچون واریس و حتی ترومبوسیس ورید عمقی (deep vein thrombosis) شود که منجر به لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود که بسیار خطرناک و حتی مرگبار است.

البته باید در نظر داشت که سبک زندگی کارمندی و بسیاری از مشاغل در دنیای امروز به‌نوعی است که نشستن در آن اجتناب‌ناپذیر است. در این رابطه نباید خیلی ناامید بود زیرا نتایج تحقیقات انجام‌شده در سال 2016 میلادی نشان می‌دهد که می‌توان با تغییر سبک زندگی از تبعات نشستن طولانی روی صندلی در امان ماند.

مطالعات انجام‌شده روی بیش از یک‌میلیون نفر نشان می‌دهد که شما می‌توانید با انجام 60 تا 75 دقیقه ورزش بدنی متوسط در هر روز کاملاً با اثرات منفی نشستن طولانی‌مدت، مقابله کنید. ایستادن یا راه رفتن در حین جلسات کاری و ایستادن در حین صحبت کردن با تلفن هر دو روشی خوب برای کاهش زمان نشستن روزانه شما هستند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. متاسفانه شرایط کارمندان چه جسمی چه روحی نامناسبه .بدون ورزش و تغذیه مناسب ودرست نشستن.همه می‌تونه موجب مشکلاتی برای کارمندان ایجاد کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا