روز جهانی رادیولوژی

  • روز جهانی رادیولوژی

17 آبان، مصادف با 8 نوامبر سالروز کشف پرتو ایکس، روز جهانی رادیولوژی نام گذاری شده است.پرتوشناسی یا رادیولوژی (radiology) و گاهی تصویربرداری تشخیصی نام یک رشته از تخصصهای پزشکی است که از پرتو ایکس و دیگر اقسام امواج و پرتوها برای تشخیص و درمان بیماری و حالات غیر طبیعی کمک می گیرد. در تمام اینها، هدف تشخیص بیماری یا حالات غیر طبیعی بدن بکمک روشهای پیشرفته تصویری است.

  • سالروز کشف اشعه ایکس

کشف پرتوهای ایکس در 8 نوامبر 1895 رخ داد زمانی که "ویلهلم کونراد رونتگن" با استفاده از یک لوله کاتدی و یک لوله باریومی درحال کار بر روی بعضی از محصولات شیمیایی فلورسانت بود که در تاریکی مشاهده کرد پرتوهایی نامرئی می توانند از میان یک جسم غیرشفاف عبور کنند و بر روی یک کاغذ حساس، تصویری از آن جسم ایجاد کنند.این کشف کاملا اتفاقی توانست تحولی بزرگ در تاریخ پزشکی ایجاد کند. واضح بود که از لوله در زمان حضور پرتوهای کاتدی تششعاتی تابش می شود و این تششعات در اندازه های دقیقی از درون ماده عبور می کنند.پس از این کشف، این دانشمند توانست اولین تصویر رادیوگرافی از دست فردی به نام "آلفرد فن کولیدر" را به دست آورد.

رونتگن به دلیل ناشناخته بودن این پرتوها نام "ایکس" را برای آنها انتخاب کرد. نامی که تا به امروز بر روی این پرتوها باقی مانده است. وی به پاس این کشف در اولین سال اعطای جوایز نوبل در 1901 جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد.پرتوهای ایکس به پرتوهایی اطلاق می شوند در طیف الکترومغناطیس با طول موج بین 10 نانومتر تا 1000/1 نانومتر (1 پیکومتر) گسترده شده باشند.امروزه پرتوهای ایکس در عرصه پزشکی از طریق رادیوگرافی، در تجزیه های شیمیایی از طریق طیف فوتومتری XRF  و در تجزیه ساختار مواد از طریق کریستال گرافی پرتوهای ایکس و طیف نگار جذب پرتوهای ایکس کاربرد دارند.

  • درگذشت جمال زاده

سید محمدعلی موسوی جمال‌زاده  متولد ۲۳ دی ١٢٧۰ در اصفهان بود. وی  نویسنده و مترجم معاصر ایرانی بود. او را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ادبیات فارسی می‌دانند.او نخستین مجموعه داستان‌های کوتاه ایرانی را با عنوان یکی بود و یکی نبود در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در برلین منتشر ساخت. جمالزاده در سال ۱۹۶۵ نامزد جایزه نوبل ادبیات گردید. او در  ۱۷ آبان ۱۳۷۶ در ژنو درگذشت.

  •  تولد ادموند هالی

ادموند هالیمتولد ۸  نوامبر ۱۶۵۶ بود. وی منجم، ژئوفیزیک دان، ریاضی‌دان، هواشناس، و فیزیک‌دان انگلیسی بود.او در ۱۴ ژانویه ۱۷۴۲ درگذشت.

  • تولد فریدریش لودویگ گوتلوب فرگه

فریدریش لودویگ گوتلوب فرگه متولد  ۸ نوامبر ۱۸۴۸ بود. وی ریاضی‌دان، منطق‌دان و فیلسوف برجستهٔ آلمانی در اواخر سدهٔ نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی است.دستگاه صوری او، در واقع، عبارت بود از حساب محمولات برای نمایش منطق تفکّر و استنباط (Inference)، و فرگه با ایجاد این نظام صوری سهم به‌سزایی در بنیان‌گذاری منطق نوین دارد. فرگه ۲۶ ژوئیهٔ ۱۹۲۵ درگذشت.

  • درگذشت ایوان الکسی‌ویچ بونین

ایوان الکسی‌ویچ بونین متولد ۲۲ اکتبر ۱۸۷۰ شهر وورونژ روسیه بود وی  نویسنده وشاعر معاصر روس و برندهٔ نوبل ادبیات در سال ۱۹۳۳ است.او در ۸ نوامبر ۱۹۵۳ پاریس درگذشت.

  • درگذشت ویتالی لازاریویچ گینزبورگ

ویتالی لازاریویچ گینزبورگ  متولد  ۴ اکتبر ۱۹۱۶ بود. وی فیزیکدان روسی بود. او فیزیکدان نظری، فعال در فیزیک نجومی، برنده جایزه نوبل، عضو آکادمی علوم روسیه و یکی از پدران بمب هیدروژنی اتحاد جماهیر شوروی بود. او جانشین ایگور تام بود. در سال ۲۰۰۳ برای کمک‌های پیشگام به تئوری ابررسانایی و ابرشاره جایزه نوبل فیزیک به او اعطا شد. وی در ۸ نوامبر ۲۰۰۹ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا