نقش مجسمه ها در ایجاد هویت شهری

این مراسم با حضور مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، مدیرعامل خانه هنرمندان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران در این مراسم با بیان اینکه خوشبختانه در این سال ها اقدامات خوبی در حوزه زیباسازی شهر تهران صورت گرفته و فعالیت های زیادی در سطح شهر انجام و عرضه شده، گفت: اما نکته ای که باید بررسی شود این است که این آثار چقدر توانسته اند رضایت شهروندان را جلب کنند؟ چقدر مردم توانسته اند با این آثار ارتباط برقرار کنند؟ و این آثار چقدر توانسته پاسخگوی نیاز شهروندان باشند؟ چراکه به هرحال، در حوزه آثار هنری مواردی از این دست از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

برزین ضرغامی ادامه داد: بنابرانی، باید آثار را با این نگاه و رویکرد بررسی کنیم و مشخص کنیم که چنین آثاری چه نسبتی با زندگی شهروندان داشته و تا چه حد می توانند در زندگی شهروندان و خوانایی شهر اثرگذار باشند و به آن هویت مشترکی که مد نظر مدیران شهری است کمک کنند.

وی افزود: قطعا فعالیت های گذشته می توانند تجربه گرانبهایی در خلق آثاری که قرار است در آینده داشته باشیم و یا در سیاستگذاری هایمان قلمداد شود. انشاالله بتوانیم نواقص و کاستی هایی که در فعالیت های گذشته به چشم می خورد را برطرف کنیم تا کاری که انجام می شود با زندگی روزانه شهروندان ارتباط بیشتری داشته باشد و بخش اعظمی از نیاز شهروندان را پاسخ دهد.

ضرغامی عنوان کرد: خوشبختانه این سمپوزیوم از جمله فعالیت هایی بوده که استمرار داشته و همین استمرار بیانگر اهتمام سازمان زیباسازی در این امر و نشاندهنده این است که این سمپوزیوم توانسته است بخشی از نیازهای شهری را مرتفع کند.

وی اظهار کرد: این مراسم فرصت خوبی برای تجربه اندوزی تمام دست اندرکاران این حوزه است تا بتوانیم در سال های آینده از طریق این تجربیات شاهد خلق آثار فاخرتری در حوزه شهری باشیم.

افتتاح میدان مشاهیر در اراضی عباس آباد

در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد با بیان اینکه هدف اصلی همه فعالیت هایی از این دست این است که بتوانیم قدم بزرگی در عرصه فرهنگ، هنر و گردشگری برداریم، گفت: اراضی عباس آباد اخیرا به سازمان گردشگری جهانی پیوسته و طبیعتا به عنوان یک منطقه جهانی در نظر دارد اتفاقات بزرگی را رقم بزند.

سید محمد حسین حجازی ادامه داد: یکی از کارکردهای اصلی مجسمه های شهری این است که نشاندهنده پشتوانه های غنی در فرهنگی کشور است. ضمن اینکه، موجب ارتقای کیفیت های بصری در سطح شهر نیز می شود.

وی بیان کرد: این سمپوزیوم که در مجموعه سازمان زیباسازی شهرداری برگزار می شود توانسته است یک ارتباط معنایی و هویتی را برای شهر تهران ایجاد کند. به این معنا که شهروندان به تدریج باید با مجسمه ها ارتباط برقرار کنند. چراکه، بخشی از مجسمه های شهری مربوط به خاطرات جمعی هستند که مردم با آن ارتباط برقرار کرده و هویت شهری را رقم میزند.

حجازی عنوان کرد: برگزاری چنین سمپوزیوم هایی می تواند در آینده ای نزدیک هویت ملی و فرهنگی جوامع شهری را تبیین و یک مدل الگوپذیری مثبت ایجاد کند.

وی افزود: طبیعتا هویت منطقه ای و بومی هر منطقه با توجه به کارکردهای اجتماعی مجسمه های تولید شده یک پشتوانه فکری هم ایجاد می کند که می تواند فضای جریان ساز برای مجموعه های فرهنگی شهری ایجاد کرده و تداعی یک یادآوری فرهنگ غنی ایرانی برای مخاطبان خود باشد.

حجازی با بیان اینکه کلانشهر تهران به عنوان یکی از شهرهای بزرگ دنیا می تواند در این امر اقدام بزرگ و شایسته ای را در فضای شهری انجام دهد، گفت: در همین راستا منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد در نظر دارد در میدان مشاهیر 60 اثر ماندگار ایران معاصر را با همکاری سازمان زیباسازی به نمایش بگذارد. این اقدام تا پایان سال جاری انجام می گیرد که در حال حاضر، حدود 20 اثر آماده است و بقیه آثار هم تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.

وی هدف از نمایش این آثار را معرفی اساتید نامدار ایران معاصر در میدان مشاهیر دانست و گفت: در نظر داریم اثری ماندگار برای مخاطبان، علاقمندان و توریست ها به نمایش بگذاریم که بتواند تداعی کننده فرهنگ غنی ایرانی برای علاقمندان باشد.

گزارش: هانیه حقیقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا