حضور۹۶ دانشمند از ۳۶ کشور جهان در ایران

 دکتر سعید سهراب‌پور مشاور بنیاد ملی نخبگان و دبیر نشست استپ (برنامه‌های جانبی جایزه مصطفی (ص) امروز در نشستی خبری که در محل دانشکده صدا و سیما برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌های جانبی جایزه مصطفی (ص)، نشست «استپ» است که با هدف گردهمایی دانشمندان کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشمندان جهان اسلام با کشورهای غربی و پیشرفته در ارتباط هستند، ولی با کشورهای اسلامی تعاملی ندارند، گفت: نشست «استپ» می‌تواند زمینه ارتباط بین کشورهای اسلامی و دانشمندان جهان اسلام را فراهم کند.

مشاور بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ایران میزبان ششمین استپ است، افزود: قرار است ۹۴ دانشمند از ۳۶ کشور جهان به ایران بیایند که بیشتر این دانشمندان به ترتیب از مالزی، ترکیه، پاکستان و عمان هستند.

وی با بیان اینکه این دانشمندان در کارهای بین‌المللی و غربی، مسئولیت‌هایی بر عهده دارند، اظهار داشت: حضور این افراد در کشور می‌تواند فرصت مغتنمی برای ارتباطات دانشمندان جهان اسلام و کشورهای اسلامی باشد.

سهراب‌پور تأکید کرد: این نشست استپ در حوزه‌های سلامت، آب، انرژی و محیط‌زیست، بانوان و علم و فناوری، ارتباط علم و رسانه و تأمین مالی علم و فناوری برگزار می‌شود.

دبیر نشست استپ با اشاره به زمانبندی برنامه جایزه مصطفی (ص) گفت: ۱۸ آبان ماه روز افتتاحیه برنامه‌های جایزه مصطفی (ص) خواهد بود. همچنین این برنامه همزمان با نشست استپ و حضور دانشمندان جهان اسلام در حوزه «بانوان و علم و فناوری» در دانشگاه الزهرا آغاز به کار می‌کند.

به گفته وی، ۱۹ آبان ماه فعالیت‌های تخصصی در دانشگاه‌های امام صادق (ع)، شریف، تهران، الزهرا و دانشکده صدا و سیما اجرایی خواهند شد.

سهراب‌پور ادامه داد: همچنین روز ۲۰ آبان ماه اعطای جایزه مصطفی (ص) در تالار وحدت برگزار خواهد شد که هنوز اسامی این برگزیدگان اعلام نشده است.

وی گفت: برای برگزاری نشست‌هایی در حوزه بانوان و علم و فناوری، از ۷ کشور در حوزه سلامت، ۴۰ دانشمند از ۲۱ کشور در حوزه آب و انرژی، ۲۹ دانشمند از ۱۳ کشور و در حوزه تأمین مالی ۷ دانشمند از کشورهای اسلامی در ایران حضور خواهند داشت.

مشاور بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه شبکه‌سازی در سطح جهان اسلام، هدف نشست استپ است، افزود: بنا داریم از کشورهای مختلفی در این حوزه میزبانی کنیم که بتوانیم ارتباطات را بین دانشمندان جهان اسلام و کشورهای اسلامی برقرار کنیم.

سهراب‌پور تأکید کرد: دانشگاه تهران و چهار مرکز تحقیقاتی مخابرات، مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، پژوهشگاه نفت و پژوهشگاه مواد انرژی در برگزاری نشست استپ همکاری خواهند داشت.

وی عنوان کرد: همچنین قرار است به شکل پایلوت، شبکه تخصصی دانشمندان جهان اسلام راه‌اندازی شود.

در ادامه مهدی صادقی دبیر کمیته علمی وقف در نشست استپ و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: قرار است صندوقی با عنوان «صندوق وقف در جهان اسلام» را راه‌اندازی کنیم که این می‌تواند مجمعی از متخصصان حوزه تأمین مالی علم و فناوری باشد.

وی تأکید کرد: در این راستا مشکل انتقال پول بین کشورها مرتفع خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا