تحریم ها فرصتی برای ارتقای مشاغل خانگی

متاسفانه صنعت‌ و دانشگاه‌ علاوه‌ بر اینکه‌ از کل‌ جامعه‌ جدا هستند، میان خود نیز ارتباطی‌ ندارند. اگرچه‌ در برخی‌ موارد ممکن است ارتباط‌ منطقی‌ و مناسبی‌ هم برقرار شده باشد‌ اما کافی نبوده است.

دکتر رضا شاهین فر، عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا در گفتگو با سیناپرس به ضرورت شکل گیری ارتباطی موثر میان دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: بسیاری از خلاء ها و اشکال هایی که امروزه در دانشگاه ها و صنایع کشورمان وجود دارد به این علت است که هنوز این دو صنف نتوانسته اند همدیگر را پیدا و درک کنند. عمدتا هزینه هایی که اکنون در مسایل علمی و پژوهشی انجام می شود، صرفا به سمت پژوهش هایی است که کمتر به سمت کاربردی شدن حرکت می کند.

سرپرست پیشین جهاد دانشگاهی خراسان شمالی افزود: طی سال های اخیر با حضور معاونت علم و فناوری ریاست جمهور و خانه های ارتباط صنعت و کارآفرین، دانشگاه ها سعی کرده اند کارهایی را انجام بدهند اما اگر ساختارمند و همسو با سیاست های عمومی دولت در وزارتخانه های مختلف باشد قطعا نتایج بسیار زیادی را می تواند در بر داشته باشد.

جهادگر برگزيده جهاد دانشگاهی كشور در سال 90 به نقش مجلس در این زمینه اشاره کرد و گفت: مجلس یکی از ارکانی است که می تواند با تصویب قوانین در حوزه اشتغال، سربازی، ارتقای اعضای علمی وزارتخانه ها کمک کند؛ قوانینی که هم اکنون در مجلس تصویب می شود، می توانند پایه و ساختاری را تشکیل بدهند که دانشگاه ها به سمت صنعت حرکت کند.

وی بیان کرد: زمانی که سربازان بتوانند بر اساس قوانین مجلس در راستای فعالیت های عملی شان به خدمت سربازی بپردازند، شاهد تاثیر ویژه تری میان ارتباط صنعت و دانشگاه خواهیم بود. خوشبختانه اخیرا قوانین خوبی هم پیرامون این مساله تصویب شده است.

وی اظهارداشت: در حوزه وزارتخانه ها نیز، عضو هیات علمی دانشگاه ها برای فارغ التحصیلی یا ارتقای علمی شان، مجبور به پرداخت هزینه هایی خارج از چرخه برای انتشار مقاله های در نشریه های خارجی یا ISI هستند. صنعت عملا از این علم محروم می شود بنابراین به جای اینکه نشریات خارجی از این مقالات استفاده کنند باید به نوعی موج عظیمی از دانشجویان و اساتید دانشگاهی را به سمت همکاری و توسعه علمی صنایع هدایت کنیم.  

این مدير نمونه جهاد دانشگاهی كشور در سال 88 ، در پاسخ به این سوال که آیا صنایع ایران هم اکنون به توانمندی های محققان ایرانی باور دارند؟ گفت: هم اکنون با توجه به نگاه صرفا آکادمیک و دانشگاهی که در حوزه دانشگاه ها وجود دارد، این حوزه نتوانسته اعتماد ویژه ای در بحث طرح های پژوهشی، پایان نامه ها و مقاله ها ایجاد کند. هرچند هم اکنون صنعت کشور از این علوم بی بهره نیستند و در خیلی از صنایع شاهد رشد و بالندگی این علوم هستیم.

به گفته وی، هم اکنون بسیاری از صنایع کشورهای پیشرو به واسطه علوم دانشگاهی در حال رشد و توسعه هستند. بکارگیری علوم مختلف منشا خیر دانشگاه هاست که اکنون در صنایع به ثمر رسیده اند. نهایتا صنایع توانسته اند با استفاده از این علوم به جایگاه ویژه ای دست پیدا کنند.

شاهین فر ادامه داد: جدا از بحث سیاست ها و تحریم های ناعادلانه ای که اکنون برخی از صنایع را زمین گیر کرده اند، رشد علمی صنایع، محصول همکاری آنها با دانشگاه هاست.

وی خاطرنشان کرد: درصد و میزان این همکاری ها بسیار اهمیت دارد. طبق آمار و میزان  مقالات و طرح های انتشار یافته، ارتباط اساتید با صنایع بسیار کمتر از آن میزانی که مورد انتظار است.

وی افزود: امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته مشاهده می شود که طرح های پژوهشی مستقیما بنابر یک هدف، منشور و چشم اندازی، نیاز جامعه و صنایع را برطرف می کنند. متاسفانه ما هم اکنون نتوانسته ایم به این قضیه ورود پیدا کنیم. البته موج دانشجویی و دانشگاهی که در سال های اخیر به وجود آمده است، تا حدودی این فاصله ها را کمتر کرده است.

تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم

این عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا به  تهدیدها و فرصت های تحریم های اقتصادی اشاره کرد و گفت: شرایط این تحریم ها به نوع عملکرد ما بستگی دارد. هنگامی که خانواده ای سبد مالی اش کم می شود، این خانواده می تواند تبدیل به باتلاقی شود زیرا نتوانسته است به درستی مدیریت کند و هزینه هایش را کاهش دهد. او نتوانسته است جا به جایی هزینه کرد ایجاد کند و خودش را ارتقا دهند. در نتیجه به سمتی می رود که بتواند حداکثر استفاده را از شرایط اضطرار ایجاد کند.

شاهین فر بیان کرد: برخلاف این مساله، بسیاری از کشورها در شرایط جنگ و بحران توانسته اند به توسعه، رشد و بالندگی برسند. جنگ تحمیلی نیز باعث شد ایران در صنایع نظامی، سلولی و بسیاری از صنایع دیگر، به جایگاه بسیار بالایی در دنیا دست پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم این مساله را به صنایع و حوزه های دیگر سرایت دهیم یعنی اثرات مقابله با تحریم فراگیر بشود و تفکر وزرا، مدیران و آحاد جامعه و تک تک اعضای خانواده به سمتی برود که بتوانیم از این فرصت ها حداکثر استفاده را ببریم شاید در شرایط اقتصادی و مشکلات تحریم ها، باغچه یک منزل، بتواند منبع تامین و درآمدی برای آن خانواده بشود.

به گفته وی، تحریم ها می تواند فرصتی برای ارتقای مشاغل خانگی و خرد و کمک این مشاغل به صنایع بالا دستی و صنایع بزرگتر و استقلال مملکت ایجاد کند.

وی ادامه داد: اگر نگاه و تفکر وزرای ما به سمت مقابله با تحریم ها و حمایت از صنایع داخلی و ریسک پذیری آنها باشد و اگر ارگان های مرتبط بازرسی ما با این مقوله آشنا شوند، در زمان پیش رویی به سمت استقلال و خود کفایی کشور، حتما ریسک مدیریت و هزینه کردها بالا می رود. این برخوردها و قوانینی که مرتبط با این موضوع است باید تفاوت داشته باشد.

وی گفت: همچنین ضرورت دارد در دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان به چنین تفکری آشنا شوند و بدانند اگر قرار است هزینه و زمانی در حوزه تحقیق و توسعه صورت بگیرد، باید آن مطالعه برای مقابله با این تحریم ها هدفمند باشد و دانش فنی برای تولید داخلی به وجود بیاید.

وی در پایان گفت: اگر کشور در شرایط تحریم در مسیر سازندگی قرار بگیرد، این تهدیدها، تبدیل به فرصت می شود زیرا تحریم ها فرصتی طبیعی هستند که به راحتی نصیب هر کشوری نمی شوند اما اگر کشور در این مسیر گام برندارد، با ایجاد رانت ها و دور زدن ها و افزایش مضاعف اقلام و کالاها، کشور تبدیل به باتلاقی برای صنایع، دانشگاه ها و آحاد جامعه می شود بنابراین مقابله با تحریم ها به خود ما بستگی دارد که چطور با این مقوله برخورد می کنیم.

گزارش: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. میشه گفت فرصت خوبی برای مشاغل خانگی است و انهایی که بتونن کارکنن هم خودشون وهم کشور رو نجات میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا