روز جهانی میراث سمعی و بصری

  • روز جهانی میراث سمعی و بصری

امروزه یونسکو با همکاری با شورای هماهنگی اتحادیه آرشیوهای دیداری‌-‌ شنیداری و سایر نهادهای مرتبط با حفاظت از میراث در سراسر جهان، نقشی محوری در حفظ و به اشتراک گذاردن این اسناد که کم دوام هستند و در معرض نابودی، ایفا می‌کند. لذا این سازمان  روز 27 اکتبر را بعنوان روز جهانی میراث دیداری شنیداری تعیین کرده است.

برنامه حافظه جهانی یونسکو با هدف نگهداری از میراث مستند ارزشمند و نیز افزایش آگاهی‌ها در مورد ارزش غیرقابل اندازه‌گیری این میراث برای نسل‌های حال و آینده شکل گرفت. فهرست حافظه جهانی که در سال 1997 بنیان نهاده شد اکنون شامل بیش از 450 نمونه از آثار ثبت‌شده میراث مستند است. میراث دیداری‌-‌ شنیداری نیز از جمله میراث مستندی هستند که از ارزش جهانی قابل ملاحظه‌ای برخوردارند.

حفظ و نگهداری از میراث دیداری‌-‌ شنیداری جهان در واقع به منزله حفاظت از حافظه جمعی ما و انتقال آن به نسل‌های آینده است. لازمه ایجاد آینده‌ای مشترک بر مبنای تفاهم و گفتگو، فهمیدن و آشنایی با گذشته است.

  • روز جهانی کار درمانی

روز جهانی «کاردرمانی»  نخستین بار در روز 27 اکتبر سال 2010 میلادی نامگذاری شد.این روز به عنوان یک رویداد مهم بین‌المللی و با هدف ارتقای حرفه‌ها و مشاغل در سطح جهانی به ثبت رسیده است.گفتنی است کاردرمانی به مجموعه مراقبت‌های درمانی و بهداشتی با هدف بهبود، رشد و یا حفظ توانایی‌های زندگی روزمره و مهارت‌های کاری انسان‌ها از طریق رشد فعالیت‌های جسمی و روانی در افراد نیازمند اطلاق می‌شود.

  • تولد جیمز کوک

جیمز کوک متولد 27 اکتبر ۱۷۲۸ بود. وی  دریانورد و کاوشگر بریتانیایی بود. او سه سفر اکتشافی مهم را فرماندهی کرد که در طی آنها، بسیاری از جزایر اصلی اقیانوس آرام – همچون استرالیا، زلاندنو و هاوائی- شناسائی و نقشه‌برداری شدند.

شجاعت کوک در اکتشاف مناطق پرخطر (مانند مدار جنوبگان و منطقهٔ صخره‌های مرجانی بزرگ استرالیا)، توانائی در رهبری کردن افراد در شرایط دشوار و مهارت فراوان در فنون دریانوردی، مساحی و نقشه‌برداری او را در شمار موفق‌ترین کاشفان زمان خود قرار می‌دهد. دانشگاه جیمز کوک به افتخار وی درتانزویل استرالیا تأسیس شده‌است. وی در ۱۴ فوریه ۱۷۷۹ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا