کشف شهر صنعتی 3 هزارساله در مصر

یافته‌های اخیر باستان‌شناسان در مصر منجر به شناسایی آثار باستانی جدیدی ازجمله بقایای یک شهر صنعتی در دره غربی اقصر که به دره میمون‌ها شهرت دارد، شده است. این دره در جنوب شهر امروزی اقصر واقع‌شده است. بر اساس گزارش رسمی باستان‌شناسان وزارت عتیقه‌جات مصر در این محوطه صنعتی؛ سی کارگاه مختلف که در آن فعالیت‌های تولیدی متنوعی صورت می‌گرفت، کشف‌شده است.

منطقه صنعتی کشف‌شده دارای بخش‌های مختلف تولیدی، یک مسیر انتقال آب عمیق و یک مخزن ذخیره آب است که احتمالاً از آن‌ها توسط کارگران استفاده می‌شد. باستان‌شناسان در این منطقه همچنینی حلقه‌های تزئینی، صدها مهره درخشان و اشیاء طلایی را پیداکرده‌اند که برای تزئین تابوت‌های سلطنتی و برخی از لایه‌های معروف به بال‌های هوروس (یکی از خدایان مشهور مصریان باستان که سمبل آن شاهین است) استفاده‌شده است.

زهی هواس باستان‌شناس مشهور مصری و سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با یافته‌های فوق، اعلام کرد: «در این محوطه همچنین تعدادی خانه و انبار و ادوات مرتبط با تشییع‌جنازه و مومیایی کردن به همراه حجم زیادی از ظروف سفالی که متعلق به سلسله هجدهم فراعنه است، به دست آمد.»

گفتنی است دودمان هجدهم فراعنه مصر در فاصله سال‌های 1549 تا 1292 پیش از میلاد در سرزمین باستانی مصر حکومت کردند. این کاوش‌های باستان‌شناسی از سال 2017 میلادی در دره میمون‌ها واقع در کرانه باختری رود نیل آغازشده و تاکنون ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های رسمی این تیم تحقیقاتی، منطقه صنعتی کشف‌شده دارای بخش‌های مختلف تولیدی، یک مسیر انتقال آب عمیق و یک مخزن ذخیره آب است که احتمالاً از آن‌ها توسط کارگران استفاده می‌شد. باستان‌شناسان در این منطقه همچنینی حلقه‌های تزئینی، صدها مهره درخشان و اشیاء طلایی را پیداکرده‌اند که برای تزئین تابوت‌های سلطنتی و برخی از لایه‌های معروف به بال‌های هوروس (یکی از خدایان مشهور مصریان باستان که سمبل آن شاهین است) استفاده‌شده است.

به گفته سرپرست این گروه کاوش‌های باستان‌شناسی، این تیم همچنین آرامگاهی را در دره شرقی اقصر که به دره پادشاهان شهرت دارد، کشف کرده‌اند. در این آرامگاه ابزارهایی را که مصریان باستان برای ساختن یک مقبره سلطنتی استفاده می‌کردند، به‌دست‌آمده است. گفتنی است دره شرقی اقصر شامل مقبره‌های معروف سلطنتی دودمان‌های فراعنه مصر باستان و سایر بزرگ‌زادگان این سرزمین است.

این اکتشافات را می‌توان یکی از مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با باستان‌شناسی در مصر به شمار آورد که دولت مصر را برای احیای صنعت آسیب‌دیده گردشگری خود؛ امیدوار می‌کند. صنعت گردشگری مصر در پی مشکلات ناشی از بی‌ثباتی سیاسی طی سال‌های گذشته با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا