رسانه های نوین به مخاطب حق انتخاب می دهد

با گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی رسانه هایی با عنوان رسانه‌های تعاملی یا رسانه‌های اجتماعی مطرح شدند.

یک استاد علم ارتباطات در گفتگو با سیناپرس با اشاره به ویژگی رسانه های تعاملی و رسانه های اجتماعی گفت: این ابزار دو ویژگی مهم دارند، نخست سرعت انتقال پیام را افزایش می دهند و دیگر اینکه، کیفیت انتقال پیام بین فرستنده و گیرنده را دگرگون می کنند.

دکتر علی اصغر کیا تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی این فناوری‌ها این است که به خاطر قابلیت‌هایی که در انتقال پیام ایجاد و واسطه را بین فرستنده و گیرنده حذف کردند، کاربرپسند شده و افراد با علاقه بیشتری از این رسانه‌ها استفاده کردند.

وی تاکید کرد: خصلتی که این تکنولوژی‌ها دارند این است که افراد با توجه به نیاز و علاقه‌شان می‌توانند از آنها استفاده کنند. به همین دلیل است که افراد این رسانه ها را متناسب با نیازشان انتخاب می‌کنند و اینگونه حق انتخاب برای مخاطب ایجاد می شود.

این کارشناس ارتباطات ادامه داد: انتقال سریع پیام و سهولت در آن نوعی جذابیت خاص برای افراد به‌ویژه برای قشر جوان ایجاد کرد. بنابراین می‌توان گفت ضمن ایجاد سهولت در کارها، انتقال پیام میان کاربران را تسریع و شیوه‌های زندگی افراد را نیز دگرگون کرد.

کیا با بیان اینکه ایران دیر به این عرصه وارد شد، گفت: به گونه ای که شاهد آن هستیم که بحث ماهواره‌ها بعد از دو، سه دهه کشور در مطرح شد و علاوه براین، سیاست‌های جامع ارتباطی ما نیز همگام با این فناوری‌ها توسعه پیدا نکرد که فکر می‌کنم تأخیر در تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند آثار منفی در این حوزه ایجاد کند.

این استاد دانشگاه افزود: چراکه، واضح است نمی توان همان قوانینی که در نظام رسانه‌ای مکتوب وجود دارد را به رسانه‌های دیداری، ‌شنیداری و حتی رسانه‌های دیجیتال هم تسری داد. یعنی اگر می‌خواهیم در حوزه‌های تجارت الکترونیک،‌ بانکداری الکترونیک و آموزش‌های از راه دور توسعه داشته باشیم، ناگزیریم در وهله نخست زیرساخت‌ها را اصلاح و در کنار آن قوانین و مقررات مربوطه را تنظیم کنیم تا بتوان راهکار بهتری را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه همه این رسانه ها و ابزارهای نوین ارتباطی به شرط آنکه از آنها درست استفاده شود می تواند مفید باشد، اما اگر از حالت معمول خارج شود، قطعا آثار مخربی ایجاد می کند. از این رو، به نظر می رسد بهتر باشد در استفاده از این فضا نوعی خودسانسوری در فرد ایجاد شود.

کیا ادامه داد: به این معنا که اگر آگاهی به فرد داده شده باشد خودش می‌تواند به عنوان یک فیلتر عمل کند. به عنوان مثال، در هیچ جای دنیا کسی مجانی از ماهواره استفاده نمی‌کند و همه جا قانون‌مند و هدفمند از این ابزار استفاده می کنند. هزینه پرداخت کرده و در چند کانال را آبونمان می‌شوند.

وی تاکید کرد: وقتی افراد هزینه پرداخت کردند دیگر بی‌قاعده از این فضا استفاده نمی کنند. اما چون در سیاست‌های ارتباطی‌ کشورمان فقط به آن جنبه منفی توجه شده که اگر کسی از این استفاده بکند جرم و جنایت می‌شود، دیگر برای چگونه استفاده کردن از آن، برنامه‌ریزی نشده است.

کیا ادامه داد: این در حالیست که کنترل این فضا با برنامه‌ریزی تا حدی امکان‌پذیر است. بالعکس، برخوردهای افراطی یا مقابله‌های صرف نتیجه‌ای جز حریص‌تر شدن جامعه، به همراه نخواهد داشت. در صورتی که اگر قاعده‌مند از این حوزه استفاده شود و به افراد گوشزد شود که این فضا چه معایب و مزایایی دارد. هرکس با آگاهی که برایش به وجود آمده خود را کنترل می کند و ‌این خودکنترلی و خودتحمیلی در افراد خیلی ارزشمند است.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا