با جادوی پسته سلامت بمانید

قطعاً اصلی‌ترین دلیلی که مردم به آجیل علاقه دارند، طعم خوب و دوست‌داشتنی آن‌ها است و این مواد غذایی و به‌طور خاص پسته را می‌توان یک میان وعده بسیار سالم محسوب کرد. آجیل‌ها دارای فیبر زیادی بوده و به عملکرد مناسب روده کمک می‌کنند.

در این میان پسته که گیاه بومی ایران محسوب شده و درخت آن در بسیاری از مناطق مرکزی و شرقی کشورمان رشد می‌کند، شرایطی منحصربه‌فرد دارد. در این یادداشت به بررسی مزایای این مغز آجیل خوشمزه می‌پردازیم:

تأثیر پسته بر دستگاه گوارش: پسته موجب بهبود عملکرد روده بزرگ می‌شود. این ماده مغذی، منبع خوبی از فیبر است که حرکت روده را تحت کنترل دارند. علاوه بر این، از این، پسته منبع خوبی از پروتئین و آنتی اکسیدآن‌ها به شمار می‌رود. احتمالاً به همین دلیل است که بیش از هزار سال است مردم از این گیاه نگهداری کرده و محصول آن را مصرف می‌کنند.

در بیماری دیابت، قندها با پروتئین پیوندی خاص ایجاد می‌کنند که باعث غیرقابل استفاده شدن آن توسط بدن می‌شود. این فرآیند به نام gycation شناخته می‌شود. پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهد که آنتی اکسیدآن‌های موجود در پسته برای کاهش میزان این چرخه مضر در بیماران دیابتی، مفید هستند.

تأثیر پسته بر عملکرد چشم: پسته تنها مغز آجیلی محسوب می‌شود که حاوی کورونوئیدها است. این ماده خطرات بیماری‌های مرتبط با چشم را کاهش می‌دهد. کورونوئیدهای پسته دقیقاً مشابه همان موادی است که در شبکیه و عدسی چشم انسان یافت می‌شود. مصرف این آجیل خوشمزه همچنین می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به آب‌مروارید و مشکلات چشمی مرتبط با سن کمک کند. کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌کنند برای جذب آسان‌تر بدن از کوروئیدها به همراه چربی استفاده کنید. پسته در داخل خود علاوه بر کورونوئیدها، دارای چربی‌های مناسب و مفیدی است که ترکیبی عالی برای چشم شما ایجاد می‌کنند.

تأثیر پسته بر عملکرد قلب: مقادیر زیاد کلسترول بد در بدن انسان می‌تواند به انسداد شریان‌ها منجر شود که در طولانی‌مدت ممکن است باعث بروز حمله قلبی شود. پسته حاوی انواع چربی‌های اشباع‌نشده‌ای است که برای کاهش سطح کلسترول بد، مفید هستند. اضافه کردن پسته به رژیم غذایی کم‌چربی شما می‌تواند به اضافه کردن چربی‌های لازم برای عملکرد سالم بدن کمک کند.

تأثیر پسته بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن: پسته منبع عالی ویتامین B6 است. تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد ویتامین B6 در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است. وجود آنتی اکسیدآن‌های موجود در پسته به بدن کمک می‌کند تا در برابر بیماری‌های مختلف میکروبی مبارزه کند؛ بنابراین خوردن پسته منجر به عملکرد درست سیستم ایمنی بدن می‌شود. پسته همچنین حاوی ویتامین‌های E و A است. هر دو این ویتامین‌ها به دلیل خاصیت کنترل آسیب در بدن شناخته‌شده‌اند. خوردن پسته در حین و بعد از عفونت می‌تواند به بهبودی بهتر و سریع بیماری‌های عفونی کمک کند.

تأثیر پسته در بیماران دیابتی: در بیماری دیابت، قندها با پروتئین پیوندی خاص ایجاد می‌کنند که باعث غیرقابل استفاده شدن آن توسط بدن می‌شود. این فرآیند به نام gycation شناخته می‌شود. پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهد که آنتی اکسیدآن‌های موجود در پسته برای کاهش میزان این چرخه مضر در بیماران دیابتی، مفید هستند.

تأثیر پسته در تنظیم وزن بدن: چربی‌های اشباع‌نشده موجود در پسته باعث افزایش وزن نمی‌شوند. همچنین الیاف موجود در آن می‌توانند به بیرون راندن سموم از بدن کمک کنند. این بافت‌ها و الیاف همچنین شمارا به مدت طولانی سیر نگه می‌دارد، بنابراین در صورت مصرف پسته، پرخوری می‌تواند به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا