دلفین ها طعمه جدید خرس های قطبی

 

دانشمندان نروژی برای اولین بار در قطب شمال شاهد تغذیه کردن خرس های قطبی از دلفین های این منطقه بودند و آن ها این تغییر ذائقه و گسترش رژیم غذایی  را با گرم شدن کره زمین مرتبط می دانند. خرس های قطبی عمدتا از خوک آبی تغذیه می کنند اما جان آرس محقق موسسه نروژی تحقیقات قطبی با تهیه کردن عکس هایی از شکار دلفین ها توسط این خرس های قطبی نتایج تحقیقات خود را در آخرین نسخه مجله تحقیقات قطبی در این ماه به چاپ رسانید. وی با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی باعث راه یافتن موجودات جدیدی به رژیم غذایی خرس های قطبی شده افزود علت این امر ورود موجودات تازه به مناطق شمالی تر در اثر گرم شدن  کره زمین است. اولین نمونه این حادثه زمانی به ثبت رسید که تیم تحقیقاتی در ماه آوریل 2014 دو لاشه دلفین سفید را کشف کرد. اگر چه دلفین های سفید در تابستان زمانی که یخ ها در حال ذوب شدن هستند به طور مرتب در مناطقی از قطب شمال که به کشور نروژ نزدیک بوده دیده می شوند اما آن ها هرگز تا پیش از این در طول بهار و زمستان وقتی که هنوز اقیانوس از ورقه های یخی پوشیده است در این منطقه رویت نشده بودند.

اما محققان نروژی با گزارش عقب نشینی شدید پهنه های یخی و کاهش حجم یخ ها طی دو سال پی در پی  در فصل زمستان این عوامل را باعث جلب شدن توجه دلفین ها و کشانده شدن آن ها به نواحی شمالی تر دانسته جایی که احتمالا آن ها به طور تصادفی و در اثر وزیدن باد های پر سرعت شمالی در پهنه های یخی عظیم گرفتار شدند.

به گفته آرس , خرسی که او در حین شکار از آن عکس برداری کرده احتمالا دلفین ها را زمانی که آن ها برای تنفس از طریق سوراخ های کوچک موجود در یخ ها به سطح آب می آمدند شکار کرده است. حتی اگر دلفین ها خرس هایی که روی یخ منتظر بالا آمدن آن ها بودند را می دیدند باز هم کاری از دستشان بر نمی آمد و انتخاب دیگری جز این نداشتند.

در عکس های گرفته شده از این خرس لاغر اندام پیر مشاهده می شود که او یکی از دلفین ها را بلعیده و دیگری را در زیر یخ ها پنهان کرده است چیزی که تا کنون سابقه نداشته و محققان تا پیش از این موردی از آن را ثبت نکرده بودند.

آرس می افزاید ما تصور می کنیم که این خرس لاشه دلفین دوم را برای در امان بودن و دور ماندن آن از دسترس سایر خرس ها , پرندگان و روباه ها در زیر یخ ها پنهان نموده تا بعد از گذشت چند روز که او دلفین اول را هضم کرد به سراغ دلفین دوم برود.

بعد از گزارش اولین حادثه در سال 2014 ,5 نمونه مشابه دیگر از طعمه شدن دلفین ها توسط خرس های قطبی گزارش شد که به عقیده دانشمندان این مسئله نشان دهنده یک تغییر و تحول عظیم در رژیم غذایی گوشتخواران این منطقه به حساب نمی آید و تنها این اتفاق در اثر برخورد خرس های قطبی با موجوداتی که تا پیش از این با آن ها رو به رو نشده بودند اتفاق افتاده است.

لازم به ذکر است خرس قطبی در بالای زنجیره غذایی موجود در قطب شمال قرار دارد و او از فرصت طلب ترین موجوداتی بوده که حتی از وال های کوچک نیز تغذیه می کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا