لباسی هوشمند برای سربازان طراحی شد

امیرعباس محمدی از محققان طرح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعلام فراخوان جهانی در زمینه اجرای پروژه پژوهشی سرباز آینده یا (Future Soldier) گفت: در این فراخوان از تمامی پژوهشگران و محققان درخواست شد تا ایده‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی با اشاره به مشارکت این تیم تحقیقاتی در این پروژه، خاطر نشان کرد: ما این پروژه را با عنوان سرباز هوشمند اجرایی کردیم و لباسی کاملا هوشمند را طراحی کرده و نمونه اولیه آن را ساختیم که شامل ۳ بخش لباس، دستکش و پوتین می‌شود که هر کدام از آنها قابلیت‌های خاصی دارند.

محمدی با اشاره به جزئیات دستکش این لباس هوشمند، اظهار کرد: در فاز اول، دستکش‌هایی را ویژه کوهنوردان عرضه کردیم که قادر است تا برودت هوای منهای ۴۰ درجه سانتی‌گراد، گرما را برای کاربر تامین کند؛ ضمن آنکه در مناطقی که فاقد آنتن است می‌تواند علایم حیاتی و مقتصات جغرافیایی را برای کوهنورد ارائه دهد. این دستکش از مفقود شدن کوهنوردان جلوگیری می‌کند.

این محقق پوتین‌های ساخته شده برای لباس هوشمند سربازان را مجهز به اسکنر دانست و اضافه کرد: اسکنر موجود در پوتین می‌تواند مین‌ها و مواد رادیو اکتیو را تا شعاع ۵ متر از سطح اسکن کند.

وی با تاکید بر اینکه این پوتین قادر به اسکن کردن ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری زمین برای یافتن مین است، خاطر نشان کرد: پوتین این لباس قابلیت اسکن مواد رادیو اکتیو و مین‌هارا دارد و تمامی موارد را با آلارم روی نمایشگر نمایش می‌دهد.

محمدی با اشاره به قابلیت‌های لباس هوشمند سربازان، ادامه داد: از آنجایی که این لباس مجهز به سنسورهای مختلفی است، زمانی که به سرباز گلوله‌ای اصابت می‌کند، این لباس با استفاده از سنسور نبض، بر اساس وضعیت علایم حیاتی چون کاهش نبض و یا فشار خون، به قلب شوک وارد می‌کند تا سرباز بیهوش نشود.

این محقق، ارسال مقتصات سرباز مجروح به نزدیک‌ترین سرباز برای انجام عملیات نجات و امداد را از دیگر قابلیت‌های این لباس نام برد و افزود: دستگاه شوک بر روی سمت چپ لباس نصب شده است و از این طریق شوک به قلب سرباز مجروح وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: این لباس به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان  علائم حیاتی فرد و همچنین مقتصات جغرافیایی و یا ارتباط با سربازهای دیگر را بر روی LCD موجود در لباس تماشا کرد.

محمدی، قابلیت گرم کردن بدن در سرما و خنک نگه داشتن بدن در گرما را از دیگر ویژگی‌های لباس هوشمند سرباز طراحی شده ذکر کرد و یادآور شد: این لباس مجهز به ۱۲ سنسور است که "نبض"، "فشار خون"، "رطوبت"، "دما"، "مختصات جغرافیایی"، "فاصله" و "نور و لیزر" از جمله این سنسورها هستند.

وی با بیان اینکه این طرح در مسابقات جهانی اختراعات ترکیه (ISIF,۱۹)  موفق به کسب رتبه سوم شد، توضیح داد: در این مسابقات ۴۰۰ تیم و ۱۰۰۰ مخترع از ۳۰ کشور حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا