تولید مفصل مصنوعی لگن

با رشد امکانات و کیفیت زندگی در کشور، متوسط طول عمر یا همان شاخص امید به زندگی از ۵۹ سال در اوایل انقلاب به متوسط ۷۴ سال در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

همین موضوع باعث شده که درصد سالمندان در جامعه افزایش یافته و طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندان از کل جمعیت کشور، از مرز ۱۰ درصد عبور خواهد کرد و در سال ۱۴۳۰ این رقم از ۲۶ درصد نیز فراتر خواهد رفت و این مساله به عنوان نشانه‌ای از توسعه روز افزون بازار پزشکی سالمندان تعبیر می شود.

به گفته متخصصان پزشکی با عبور سن افراد از ۷۰ سال، احتمال بسیاری وجود دارد که آنها به عمل تعویض مفصل در زانو یا لگن نیاز پیدا کنند.

سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار بیمار نیازمند تعویض مفصل زانو در کشور وجود دارد که تکنولوژی ساخت آن پیش از این در کشور بومی سازی شده است.

مفصل صنوعی لگن نیز یک محصول پرکاربرد محسوب می شود که تا قبل از این صرفاً از طریق واردات تامین می شد. مفصل مصنوعی لگن عموماً ساختاری متشکل از فلز و پلی اتیلن یا سرامیک دارد و بجای مفصل طبیعی لگن که  به عللی دچار تخریب  شده است در محل آن کار گذاشته می شود.

مفصل مصنوعی لگن درد ناشی از تخریب مفصل را از بین برده و می تواند توانایی بیمار در انجام فعالیت های بدنی را به نحو چشمگیری بهبود بخشد.

این مفصل مصنوعی می تواند دامنه حرکتی فرد بیمار را بهتر کرده و کوتاهی اندام بیمار را تا حدود زیادی جبران کند. به طور معمول بیماران در اثر آرتروز و ساییدگی، بد جوش خوردن شکستگی یا  عفونت به تعویض مفصل نیاز پیدا می کنند.

ساخت مفصل لگن مصنوعی از سوی فناوران داخلی

شور محسهادی جواهری مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان کشورمان فعال در ساخت تجهیزات پزشکی با بیان اینکه، این شرکت اولین تولید کننده مفصل زانو در کشور است، افزود: در واقع این مجموعه علمی پژوهشی نخستین و تنها تولید کننده مفصل مصنوعی لگن در کوب می شود که تا پیش از این از تولید کنندگان آمریکایی، کره‌ای و چینی خریداری می شد.

وی افزود : اکنون ۱۷ تا ۲۰ درصد بازار از مفصل مصنوعی لگن تولید شده توسط مجموعه ما  استفاده می کند، نزدیک به ۳۰۰ تا ۳۵۰ جراح با ما همکاری دارند و بسیاری از بیمارستان های ارتوپدی کشور به صورت مستقیم این محصول را از شرکت خریداری می کنند.

جواهری اظهار داشت: وارد کنندگانی که مفصل مصنوعی لگن را وارد می‌کنند، به طور معمول آن را با نرخ ۵ تا ۷ میلیون تومان به مراکز پزشکی عرضه می کنند، در حالی که محصول داخلی با نرخ ۳ تا ۵ میلیون تومان به دست بیمار می رسد و این تفاوت قیمت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: هر چند جراحی انجام گرفته برای تعویض این مفصل بسیار ساده تلقی می شود و بیمار می تواند با انجام این جراحی ساده از دردهای مزمن رهایی یابد و کیفیت زندگی اش را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهد، اما تکنولوژی ساخت این محصول ساده نیست و برای تولید آن نیازمند فناوری بالایی هستیم.

مدیر عامل این شرکت فناور گفت: این محصول باید کاملاً شبیه استخوان باشد و پس از آن که در بدن بیمار جا گرفت، نباید برای حرکت و سیستم ایمنی بدن فرد دریافت کننده مشکلی ایجاد کند، به همین خاطر تولید آن نیازمند مواد اولیه و ماشین آلات خاص و نسبتاً پیچیده ای است که باید در یک فرایند دقیق علمی به تولید محصول بیانجامد.

به گفته وی، اکنون این شرکت دانش بنیان با همکاری یک شرکت فرانسوی در حال تولید سیمان ارتوپدی است که در تمام عمل‌های مربوط به تعویض کاربرد دارد و تا به حال در کشور تولید نشده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا